Så fort du har börjat arbeta med inbound marketing måste du sätta igång med att producera content. Det vill säga all den kunskap, erfarenhet och information som du vill dela med dig av till din målgrupp. Det kan vara allt i form av blogginlägg, guider, case, webinars eller liknande. Content är hjärtat i ditt inbound marketing-arbete och i det här inlägget går vi igenom hur du skapar content som leder till kunder. 

1. Sätt upp mål

Först måste du sätta upp mål för ert inbound marketing-arbete. Det vill säga mål i trafik, potentiella kunder (leads) och kunder. För att visa en enkel uppställning gör vi så här:

Trafik: 1000
Potentiella kunder (leads): 100
Kunder: 1

Börja alltid nedifrån. Hur många kunder vill ni nå ut till? Utifrån det kan du göra en uppskattning på hur många leads som krävs för det ska bli möjligt, och i sin tur, hur mycket trafik som du tror behövs för att generera det antalet leads.

2. Målgruppen (leads)

För att du ska nå din målgrupp måste du veta vilka de är och framför allt vilka behov och utmaningar de har. Prata med säljarna, de har den bästa inblicken i vad din målgrupp behöver. I Inbound-språk kallas dessa målgrupp för buyer personas.

3. Få målgruppen att bli kunder

När du vet vilken din målgrupp är ska du ta hjälp av köparens resa – buyers’s journey med tre faser: Medvetenhet – Övervägande – Beslut. Utifrån den tar du fram tre nyckelfrågor som svarar på din målgrupps behov. Det ser ut så här:

Medvetenhet:
Vad är målgruppens problem/utmaning?

Övervägande:
Hur kan målgruppen lösa detta problem/utmaning?

Beslut:
Vem kan lösa målgruppens problem/utmaning?

4. Skapa guider

När frågorna är satta ska du svara på dem genom att skapa tre guider i de olika faserna i köparens resa. För att göra det enklare att förstå tillvägagångsättet så hittar vi på att du har ett företag som skapar nya hemsidor. Din målgrupp är personer som sitter med alldeles för gamla hemsidor. Här är tre exempel på tre guider utifrån buyer’s journey.

Guide 1 (medvetenhet):
5 anledningar till att du behöver byta hemsida

Guide 2 (övervägande):
Så tar du reda på om din hemsida är för gammal

Guide 3 (beslut):
Så blev resultatet när kund X byggde om sin hemsida

5. Skapa blogginlägg

När dessa tre guider ovan är skrivna ska du skapa blogginlägg som ska kopplas till guiderna. Även här följer du samma spår. Här är några exempel:

Medvetenhet:
Vad är en bra hemsida?
Hemsidetrender 2016
Du förlorar dina bästa kunder på din gamla hemsida

Övervägande:
Så gör du för att förnya din hemsida
5 tips för att göra om din hemsida
3 knep för att veta om din hemsida är för gammal

Beslut:
Så blev kund X nya hemsida
Vad kostar en ny hemsida?
Hur hittar jag de bästa webbutvecklarna?

När dessa inlägg är skrivna, publicerade och kopplade till guiderna är det dags att pusha ut dem i sociala medier. Men det är en helt annan historia. 🙂

Läs mer om hur viktigt både sociala medier och content är för inbound-arbetet här:

Så hittar besökare till er och blir leads
3 tips för ökat internt engagemang i sociala medier
Content is king