Digitaliseringen har gjort kommunikation enklare och smidigare på alla sätt och vis. Det är fantastiskt att vi kan kommunicera med våra kunder, vänner och kollegor – oavsett var vi är – och nästan jämt. Vi på Invise älskar såklart digitaliseringen men något som har förändrats är den personliga kontakten. Idag möts jag nästan alltid av en automatiserad telefonsvarare när jag ringer till en kundtjänst, och jag får alltid ett automatiserat mail när jag har gjort en beställning. Jag saknar den personliga kontakten och ju mer digitaliserade vi har blivit – desto mer automatiserade är vi i vår kommunikation.

Behöver det automatiserade låta automatiserat?

Senast i helgen ringde jag till SJ för att jag inte hade fått min sms-biljett. Det var många automatiserade steg innan jag kom till fram till en kö och till sist en personlig kontakt. Jag förstår att det handlar om effektivitet, men ibland (framför allt i paniksituationer, som jag upplevde att detta var 🙂 )  är det viktigt att få prata med en människa, eller iallafall slippa höra den formella roboten i andra änden. Då slog det mig – varför måste automatiserade kundtjänster, företagsmail, ordermottagningar och utskick låta automatiserat? Jag tycker att vi skippar formella och opersonliga meddelanden ­och gör de automatiserade lite personligare!

Personlighet skapar mer och positivare respons!

Vi som arbetar med inbound marketing har insett vikten av att vara personliga i vår kommunikation. Och inte minst sett det i statistiken! Inbound marketing handlar om att följa besökaren på hemsidan för att se vad de är intresserade av, och på så sätt förse besökaren med relevant information. Det gör vi naturligtvis genom automatiserade mail (thank god!) och har sett att det lönar sig att vara lite mer personliga.

Här är ett exempel från vår strateg Fredrik som skickar ut automatiserade mail, som faktiskt inte känns automatiserade:

”Hej Sanna,

Allt väl hoppas jag! 🙂 Tänkte tipsa om marketing automation – en viktig del inom inbound marketing. Ett vanligt missförstånd är att det handlar om att spamma med mail. Vilket är helt galet, eftersom det handlar om att samla in information om ens besökare för att kunna nischa sin kommunikation.

Tänkte ge dig ett exempel med dig som testperson! So here goes… Du:

  • jobbar som Anställd inom marknad (informatör, strateg, projektledare, AD mm) Invise.
  • har laddat ner 2 av våra guider (antalet ggr du fyllt formuläret för våra guider)
  • laddade ner din första guide den 10/13/15.
  • har öppnat 8 av mina 9 skickade mail.
  • hittade till oss via: Organic Search
  • har besökt 48 sidor på Invise.se.
  • åt pasta carbonara till middag igår.  …nej då, det har jag faktiskt inte koll på 😉

Tack vare marketing automation får vi värdefull information om våra besökare (dig!). En kanongrej att ha när man jobbar med leadshantering eller vill börja med det.

Jag tycker det här är superintressant, hoppas du också blev nyfiken! Om ja, kolla in blogginlägget Marketing automation är mer än bara en trend, eller läs mer på vår sida om marketing automation.

Ha det fint!

Vänligen, Fredrik”


Med detta utskick får Fredrik inte bara större respons i jämförelse med ett opersonligt meddelande, han möts dessutom av glada människor som vill veta mer. För visst är svårt att inte dra på smilbanden när man läser hans mail?

Med det sagt, kan vi konstatera att ju mer digitaliserade vi blir – desto mer personliga måste vi vara. Så kan du också få mer och gladare respons på dina utskick!