Business

Förutsättningslösa möten.


När det kommer till mig själv och de flesta jag känner så har vi varken tid eller lust för förutsättningslösa möten. Om jag tar ett möte så vill jag ju att det ska betyda något. Om mötet är höjt i dunkel så bådar det inte gått, jag har ingen aning om vad det kommer att handla om och risken är hög att jag gör mig själv och den jag träffar en björntjänst genom att ödsla bådas tid.

Vi förespråkar förutsättningsfulla möten. Möten med höga förväntningar! Då vet vi att varenda minut av vår egen och vår kunds tid är väl investerad och att laddningen är hög. Ju mer båda parter vet om varandra desto bättre. Om du som kund vet mycket om leverantören inför mötet så har du massor att vinna: du kan lättare formulera ditt behov, du har större förståelse för vad du får vid köp, det är lättare att förhandla etc. Vice versa om du som leverantör vet mycket om kunden: dennes verksamhet, förutsättningar, vad personen är intresserad av och så vidare, så kan du lägga upp mötet och dialogen därefter. Win-win helt enkelt.

Kalla samtal är ute  Den nya försäljningsmodellen Ladda ner guiden

Därför är det vanligt att vi på Invise skickar information till våra kunder inför vårt första möte. Det kan vara allt från länkar till blogginlägg vi har skrivit eller case där vi beskriver hur vi har hjälpt kunder tidigare. Om kunden har läst det vi skickar i förväg så blir alltid mötet bättre. Vi har mer att prata om och kunden har större förståelse och högre intresse inför mötet. Vårt råd är alltså att skrota både termen och tänket förutsättningslösa möten, byt istället ut det mot betydelsefulla möten. Inbound marketing skapar just det, betydelsefulla möten.

Du har säkert hört det förut, en säljare eller bokare som ringer och vill boka ett ”förutsättningslöst” möte.

Ett möte är aldrig förutsättningslöst, du som leverantör vill sälja dina tjänster och du som kund tar mötet i förhoppning om att du har något att vinna.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer