Har du jobbat med försäljning i några år så vet du att det finns två typer av säljmöten. Möten som du mer eller mindre forcerat fram där du behöver hantera en hel del skepsis – och möten där du möts med ett genuint intresse. Jag antar att du precis som jag föredrar alternativ nr 2 alla dagar i veckan!
Modern försäljning vs gamla skolans försäljning
Du är säkerligen medveten om att det är inbound marketing och sales vi på Invise jobbar med. Digitala lösningar som får sälj och marknad att jobba tillsammans, helt enkelt. Men vad har då inbound med sådana här pushiga old-school-säljmöten vs win-win-möten att göra?
Alright – så här är det. Inbound marketing och sales handlar om att finnas där för de som söker efter information, tips och råd inom ditt område. Det handlar om att fånga in de som är intresserade och sedan successivt värma och utbilda dem. Modern försäljning skiljer sig markant ifrån det gamla klassiska forcerade säljet där man jobbar hårt med invändningshantering, effektiva inledningar och en retorik som målar in kunden i ett hörn där man slutligen går på hårt avslut.
Läs blogginlägget ”Att sälja med manus” så fattar du vad jag menar. 🙂
Men modern försäljning är mer av ett win-win-scenario – där ni som företag värmer era leads i deras egen takt. För du ringer helt enkelt inte och bokar ett möte förrän de visat uppenbart intresse i det du kan erbjuda – det finns inte på kartan! Därför slipper du oftast mötas av en snäsig röst som är måttlig road av att du hör av dig. Jobbar ni istället aktivt med inbound så kommer antalet samtal där ett lead gladeligen tackar ja till ett möte att öka markant. Det vet vi av egen erfarenhet!
Inbound handlar dock inte om “gratisaffärer”
Så långt låter allt helt lysande, eller hur? Men se upp för en sak! Bara för att man jobbar med inbound så kommer säljen inte automatiskt att landa av sig själva. Du måste fortfarande sälja in dina tjänster och produkter! Däremot kommer du att kunna göra det på ett helt annat sätt än du gjort innan, eftersom…
… du säljer till de som redan är kvalificerade!
Jag har tidigare skrivit om att du med inbound marketing har privilegiet att bearbeta leads som redan är utbildade. Här kan du hoppa över alla de grundläggande beskrivningarna av vad ni gör, och även stora delar av behovsanalysen. Det är uppenbart att den du pratar med är i behov av det du kan erbjuda – för hen har ju frivilligt etablerat en kontakt med er! Nu handlar det bara bara om att identifiera personens specifika behov, snarare än att behöva nästla sig igenom ett nät av invändningar.
Få fler win-win-möten helt enkelt
Om du är intresserad av att gå på roligare och mer effektiva möten så föreslår jag att du börjar med att läsa vår guide Vad är inbound marketing?. Se det som ett par första steg mot en härligare känsla i dina säljmöten.