Det är inte helt ovanligt att marknadsavdelningen är den som blir mest utsatt när det kommer till budgetnedskärningar. Varför? Jo, för att marknad många gånger har svårt att påvisa faktiska resultat i form av bland annat leads och kunder. I alla fall utan inbound marketing.

För det är just det inbound marketing gör, sammankopplar insatser med resultat. Med inbound kan du rapportera viktiga siffror så som:

  • hur många besökare som läser blogginläggen ni skriver
  • vilka blogginlägg som leder till konvertering, te x nedladdning av guider
  • vilka guider, som ni på marknad lagt tid på, levererar heta leads till sälj
  • hur många heta leads ni levererar till sälj
  • hur många av leadsen som faktiskt blir kunder

Det är det som är det fina med inbound marketing, att ALLT går att tracka och mäta.

Prata med VD:n om din marknadsföringsbudget

Så i nästa samtal om marknadsföringsbudget med din VD kan du påpeka att färre blogginlägg ger färre besökare, färre besökare ger färre leads och detta i sin tur påverkar antalet potentiella kunder och affärer negativt. Det om något brukar bita på de flesta VD:ar, för färre affärer vill ingen ha;)

Efter det är det bara att köra på och leverera resultat!


Vill du bolla idéer kring er affär och resultat genom inbound marketing? Kontakta oss så tar vi ett möte. Vi kan även förklara konceptet för din VD om det behövs;)