Vad gör en bra hemsida bra?


Vi på Invise är specialister inom inbound marketing men vi skapar dessutom hemsidor. Över de senaste åren har det hunnit bli ett helt gäng – och fler är på gång! Branschen är snabbt föränderlig och det hinner ske mycket på bara ett år eller två. Det gör att vi lärt oss mycket genom åren, som gör att vi tycker oss kunna avgöra vad som gör en bra hemsida bra. Det innebär också att vi fortsätter att lära oss nya saker hela tiden!

I grund och botten vill alla ha en snygg och bra hemsida. Eller ja, helst en riktigt snygg, cool hemsida som stärker varumärke och intern stolthet –samtidigt som den skapar nöjda besökare och bidrar till fler affärer.

Men vad kännetecknar en bra hemsida?

Primärt syfte – vad vill besökaren?

Till att börja med är hemsidan bra om dess besökare är nöjda. Jag hörde en kollega prata om SL’s hemsida för ett tag sedan. De hade fått kritik då deras hemsida för ett par år sedan innehöll mycket information och nyheter – och bara en liten ruta för att planera sin resa. För den som kollar på deras startsida nu ser man att allt handlar om att underlätta för resenären på flera tänkbara sätt. Så här har man helt klart plockat upp vad besökaren vill och byggt därefter!

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Sekundärt syfte – vad vill ni?

Denna del är också viktig, men inte riktigt lika viktig som den föregående punkten. För ni kan inte sätta er själva först. En besökare är anonym till en början, har oftast ont om tid och är illojal mot hemsidor de inte känner till. Alltså gäller det att göra rätt från början! Ta hand om besökaren på dennes villkor och börja sedan efter hand att styra mot det som är viktigt för er också. Det kan handla om att få in leads, få besökare att komma tillbaka, att dela ert material och mycket mer.

Läs mer: 5 trender inom webbdesign att akta sig för

Några nyckelfaktorer

För att svara på vad som gör en bra hemsida bra, kommer här några nyckelfaktorer vi har kommit fram till:

  • Majoriteten av dina besökare hittar snabbt och ofta vad de vill ha, på ett interaktivt eller kreativt sätt.
  • Besökarna får en trovärdig upplevelse av er. Är ni roliga, nördiga, proffsiga, lekfulla eller något annat – låt det lysa igenom.
  • Att designen på sajten måste vara responsiv (fungera på alla skärmar) är en självklarhet. Men det är enorm skillnad på att ”fungera” och ”fungera bra”. Tålamodet för en dålig mobilupplevelse är noll. Låt därför upplevelsen i mobil styra utvecklingen mest.
  • Informationen på sajten är interaktiv (statiskt innehåll blandas upp med bloggposter, nedladdningsbart material etc.)
  • Less is more, snittbesökaren besöker tre sidor på din hemsida. Make ’em count.

Helheten och optimeringar är viktigast

Nu kommer vi till de viktigaste delarna. Hemsidan måste sättas in i det större sammanhanget. För det hjälper ingen att du jobbar ner i minsta detalj på din hemsida om inte besökarna är där. Det är därför vi på Invise är så måna om att webben är en viktig del i en inbound marketing-strategi. Det måste finnas en handfast plan för att driva trafik, konvertera leads och ta hand om de leads som kommer in. Och allt däromkring – för att hemsidan verkligen ska ge den effekt man önskar.

När hemsidan har byggts med besökaren i fokus, satts in i en helhetsplan och följt punkterna ovan så kommer den sista delen – att analysera och optimera. Här finns de stora segrarna att hämta. Det är därför vi pratar mer och mer om Growth Driven Design (GDD), vårt sätt att arbeta med webb löpande för att faktiskt få ut mer och mer resultat från sin hemsida.

Kalla samtal är ute  Den nya försäljningsmodellen Ladda ner guiden

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer