Något som företag rent historiskt fokuserat väldigt lite på, men som mer och mer blir en viktig kärnfråga är hur de kan bli ett mer likeable företag. Det må kännas som ett flummigt ämne som inte hör hemma i en seriös diskussion om hur man tar sitt bolag framåt och når sina mål. Men likeability är viktigare än man kan tro.

Det här är den första delen i vår bloggserie om hur ni kan bli ett mer likeable företag (del 2, del 3). I den här posten tänkte jag prata om att vara lite otippad och att roa sina besökare när de minst anar det. Men först…

Varför vara likeable, räcker det inte med att vara stora och starka?

Att vara stor och stark är sällan något dåligt i företagsvärlden. Men David och Goliat-scenarion är inte sällsynta (Netflix vs Blockbuster och Spotify vs Skivindustrin är bra exempel), ett stort bolag kan försvinna fortare än man tror. Att vara likeable kan fungera som en extra livlina. Ett katastrofalt produktsläpp kan innebära att alla ens kunder överger ett företag, men likeable företag har kraften i att deras kunder är mer som fans, de har överseende och kan blicka framåt, förbi en temporär dipp.

En av anledningarna till att Apple är så framgångsrika är just för att de är extremt uppskattade av sina kunder. Deras kunder försvarar dem så fort det dyker upp kontrovers och deras kunder stannar med dem genom vått och torrt. Apple har inte enbart släppt fantastiska och banbrytande produkter, de har sin beskärda del av fiaskon i bagaget. Men just eftersom deras kunder har en emotionell koppling till dem så kan de förlåta diverse fiaskon, och fokuserar istället på det som är positivt.

Var otippad, överraska dina besökare

Nu kanske du tänker “vi är ett seriöst bolag inom xxx, vi kan inte hålla på och överraska våra besökare. Det skulle inte vara seriöst”. Jag håller inte med, oavsett vad man jobbar inom så är det fullt legitimt att göra något oväntat som får ens besökare att haja till, det är så man blir minnesvärd. Ingen minns ju personer eller företag som håller sig inom samma ramar som alla andra.

Eftersom det här är en bloggserie så kommer jag endast komma med ett litet tips idag, jag vill ju inte avslöja allt direkt, jag vill ju att du skall komma tillbaka och läsa mer 😉

Använd dina 404-sidor

En 404-sida är sidan du kommer till när du hamnat på en URL som inte längre finns, eller som aldrig funnits. Det kan vara att du klickat på en länk till ett par slutsålda byxor på en webbshop eller att URL:en helt enkelt bytts ut och att man glömt peka om den gamla. Alla stöter vi regelbundet på 404-sidor, men det är oerhört sällan vi minns dem. Varför? Jo för att alla ser likadana ut, de är generiska. Generellt sett så står det bara: “404 Error – The page you are looking for doesn’t exist”, vilket inte är speciellt minnesvärt, det kan faktiskt till och med vara störande.

Här har du en chans att med väldigt små medel göra ert företag lite mer minnesvärt.

Inom teknikföretag är det inte helt ovanligt att man designar sina 404-sidor så att det inte är generiska. Det kan vara med ett roligt budskap eller en komisk bild. Målsättningen är att få besökaren att dra på smilbanden och tänka “Det där var jag inte beredd på”. Effekten av det blir att de är mer benägna att komma ihåg ert bolag, och kanske till och med visa den roliga 404-sidan för en kollega, alla gillar ju roliga saker.

Här är 3 exempel på roliga 404-sidor

Roliga 404-sidor bli ett mer likeable företag 3
<a href="http://webdesignandsuch.com/wp-content/uploads/404-page-design-4.png" target="_blank">Bildkälla</a>
Roliga 404-sidor bli ett mer likeable företag 5
<a href="http://web-patterns.net/wp-content/uploads/mint-funny-404-erro-page-and-copy.png" target="_blank">Bildkälla</a>
Roliga 404-sidor bli ett mer likeable företag 4
<a href="http://static.splashnology.com/articles/404_Pages_feb_2012/SCA_Promotions.jpg" target="_blank">Bildkälla</a>

Vad mer kan jag göra?

Tycker du det här känns som ett kreativt sätt att roa era besökare på? Bra! Då tycker jag du skall komma tillbaka nästa vecka och läsa del 2 i vår bloggserie om hur man kan bli ett mer likeable företag. För likeability räknas!

Tills dess så rekommenderar jag att du kollar in vår guide om Inbound Marketing, det kanske inte är exakt vad du kom för att läsa, men det är trots allt den nya generationens marknadsföring.