Har du någonsin skapat ett konto i ett forum? Eller har du haft ett nick-name i ett dataspel? Det finns såklart många som vill vara anonyma och därför skaffar sig smeknamn på webben, men jag tror att det oftare handlar om något helt annat. Att bygga sig ett personligt varumärke online med något starkare än sitt vardagliga ”tråkiga” namn.

Jag menar, ta till exempel en av världens bäst betalda e-sportsproffs (dataspelsproffs), vet ni vad han är mer känd som? Det är inte hans riktiga namn Jonathan Wendel som folk känner till, det är ”Fatal1ty” (läses Fatality).

I det här blogginlägget tänker jag utvärdera detta lite mer. Ett område som intresserat mig allt mer på sistone. Att kunna lyfta fram sitt företags personlighet eller DNA på webben. Många skulle kalla det sin kommunikation. Men för mig är det något mer – det handlar inte bara om att kommunicera på ett visst sätt. Det handlar mycket mer om att förmedla en känsla av vilka man är utan att man som kund träffat företaget.

För mig är det solklart så att jag gillar vissa företag mer än andra när jag möter dem på webben (och jag pratar absolut inte bara om e-handel, utan alla företag). Det handlar sällan om att den ena har en bättre produkt än den andra. Tvärt om är det ofta så att jag inte har en aning vem som erbjuder den bästa produkten/tjänsten.

Så vad är det som gör att jag gillar vissa företag mer än andra?

Till att börja med vet jag att design och grafiskt material spelar roll. Ser det inte snyggt ut så hamnar man direkt på efterkälken.

En annan grundbult är aktiviteten, företag som inte har något mer att visa upp än statiska undersidor faller platt. Det måste finnas ett nuläge i form av blogg och sociala medier som visar på engagemang och dialog. De flesta vet att statisk information har både dubbel och trippelkollats och det krävs något extra för att den statiska informationen ska sticka ut från mängden.

När jag har funderat vidare så kommer jag fram till att det som verkligen spelar roll är när jag har möjlighet att ”lära känna” företaget lite mer. Vad de står för. Vad de gillar. Hur de bemöter missnöjda kunder. Sådant gör den stora skillnaden, det ger mig en bild av vad människorna bakom företaget/tjänsten tänker. Om jag läser ett blogginlägg där jag tänker ”Det här håller jag verkligen med om”, så har vi klickat. Om jag inte håller med så har jag åtminstone reagerat och reflekterat, både och kan vara positivt. Så ju fler möjligheter jag får att lära känna företaget desto bättre!

Företag som enligt mig har sunda och bra värderingar och som visar att de står för dem är lätta att gilla. De kan man lita på. Och just tillit är viktigt när det sker online – när man träffar en person finns det så mycket mer att gå på som avgör om det känns rätt eller fel. Online behövs det istället bevis!

Summa summarum

Att bygga företagets varumärke och än mer personlighet online är inte helt enkelt. De kanske enskilt viktigaste faktorerna tror jag är mod och vana. Det handlar för det första om att våga vara sig själva online och för det andra om att ha fått in vanan som gör det naturligt – det första blogginlägget är betydligt mycket svårare än blogginlägg nummer 200.

PS: Även småsaker kan bygga personlighet online. Kolla bara in IKEAS 404-sida, den har både humor och är funktionell. Den här typen av saker gör att en arbetsskadad person som jag att jag gillar dem lite extra!