Marknad, Business

Att komma igång med er företagsblogg


Även om motståndet bland företag att starta en företagsblogg fortfarande är relativt högt så märker vi att fler och fler förstår att en blogg är viktigt. Bra tycker vi, eftersom en blogg är oerhört viktig för er som vill satsa på inbound marketing!

Vad ska vi skriva om?

Den första frågan hos många företag som tänkt börja blogga är ”vad ska vi skriva om?”. Många placerar fortfarande (medvetet eller omedvetet) in konceptet blogg i ett fack som oseriöst och ganska trivialt. Personligen tror jag detta är en konsekvens av all uppmärksamhet som varit kring bloggare som Blondinbella och hennes jämlikar. Som företagare i en mer ”seriös” bransch är detta kanske inte vad man direkt tänkt sig att förknippas med.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

Här är det viktigt att förstå att konceptet blogg är väldigt brett, det går att blogga om allt. Så länge det finns intresse hos läsaren finns det också ett värde i att blogga. Så när den första frågan dyker upp i form av ”vad ska vi blogga om?”, så ska ni inte tänka i banor som: det här åt vi till lunch, eller på fredag ska vi köra en teambuilding i skärgården. Detta är kuriosa som troligtvis inte kommer att göra er blogg framgångsrik. Tänk istället såhär: Vilka frågor har våra kunder? Vad skulle de söka på om de inte kunde fråga oss direkt? Detta är det ni ska blogga om!

Låt säga att ni jobbar med ekonomi och bokföring, många av era kunder undrar säkert hur den kommande budgeten kommer påverka deras företag. Det här kan vara ett perfekt område att blogga om, gärna så tidigt som möjligt dessutom. Då ökar ni möjligheten att hittas via Google och finnas där när denna typ av sökning ökar i och med att detta är ett aktuellt ämne.

Alltså svaret på frågan vad ni ska blogga om finns hos era kunder. Vad har de för frågor, orosmoment osv, detta är perfekt att blogga om. En bra företagsblogg ger nämligen svar på många av era kunders frågor, detta är ett tidigt steg i att få kunden intresserad av er!

Lägg inte ribban för högt

Nästa steg handlar om att inte göra det för svårt för er att komma igång. Precis som med allt annat så gäller ”practise makes perfect”. I början kommer ni inte ha så många läsare av er blogg, på gott och ont. Fördelen är helt enkelt att om vissa nybörjarfel slinker igenom så gör det inte lika mycket. Alltså se till att komma igång och bli bättre på vägen!

Mål

Precis som med allt annat man gör i sitt företag är det viktigt att veta varför man gör det man gör och att ha tydliga mål. Är det att öka i trafik? Att ha mer material att sprida i sociala medier? Att ta en position som branschexperter genom att visa på er kompetens? Få återkommande följare? Fundera på vad ni vill uppnå och när så att ni har något att mäta mot när ni sätter igång!

En sak till: väldigt många sätter upp mål i aktivitet, alltså målet är att blogga en gång per vecka osv. Detta är bra men jag har några tips, lägg även ribban här ganska lågt till en början och tänk längre än per vecka. Risken är nämligen att det kommer veckor där ni har massor att göra och bloggen glöms bort och har man gett upp om sitt mål en gång är det mycket lättare att göra det igen. Försök alltså hålla er till ett mål om antal blogginlägg per månad, det minskar pressen. Det går fortfarande att schemalägga blogginlägg så att de publiceras med ett jämnt intervall.

Mät resultat

Detta hänger ihop med punkten ovan. Men mät så mycket ni kan! Gör detta av två anledningar:

  • Ta reda på vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras
  • Det är inspirerande, så fort ni börjar se resultat så brukar detta vara väldigt motiverande

Inspirationslista

När man väl skriver ett blogginlägg handlar det om att snöa in på det området en liten stund. Men innan man gör detta kan det vara bra att aktivera den kreativa delen av hjärnan och stänga av den analyserande. Ett sätt att göra detta är att sätta sig med ett blankt dokument och numrera detta från 1-10, med en siffra per rad. Sen är uppgiften att skriva ämnen till 10 olika blogginlägg, ett ämne (eller rubrik) per rad. Viktigt är att inte utvärdera det du skriver under tiden, så fort du börjar utvärdera så tar du död på kreativiteten. Alltså kom på tio ämnen, när det är klart väljer du ut de tre ämnen som du tycker är bäst (här får du vara utvärderande) och skriver om dem!

Vill du läsa mer tips om vad som är viktigt när ni väl kommit igång med bloggen rekommenderar jag vårt blogginlägg: Content is King.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer