Marknad

Annonsera på LinkedIn — 3 missar du måste undvika


1. Du väljer en för smal målgrupp

Att använda hyper-targeting, som det kallas när man väljer en väldigt smal målgrupp, är inte att rekommendera. Att begränsa din målgrupp och kampanj tidigt kan innebära högre kostnader och sämre resultat. Vi rekommenderar att du använder två till tre olika parametrar när du segmenterar och att du siktar på att ha en initial målgrupp på cirka 50 000 personer. 

Läs vår guide: Så skapar du en effektiv annonskampanj på LinkedIn

Att lära känna sin målgrupp på sociala medier tar tid. Du behöver lära dig var de finns och vilket innehåll som de vanligtvis interagerar med. Använd detta i din fortsatta marknadsföring så kommer du tillslut att hitta en nischad målgrupp som kommer att vara benägen att klicka på dina annonser. Om du sköter allt på rätt sätt kommer de också att vilja dela med sig av sina kontaktuppgifter och bli leads.

Ha din buyer persona i åtanke, men fastna inte i att segmentera enbart utefter titlar. Välj hellre en inriktning av exempelvis befattningar som “marknadsföring” eller “IT” för att inte riskera att missa en viktig yrkestitel. En ytterligare risk med hyper-targeting är att du missar din “buyers committee”. Inom B2B är det oftast mer än en person som är involverad i köpprocessen.

I genomsnitt innehåller en buyers committee mellan 6 och 10 personer. Därför måste du ha hela den gruppen i åtanke när du skapar din annonskampanj. Att nå alla i stakeholders är en av de svåraste delarna av B2B-marknadsföring – därför är målgruppssegmentering viktig när du ska annonsera och skapa dina kampanjer.

2. Du avsätter en för liten budget

Detta tål att upprepas om och om igen. Har du en femhundring över från förra månaden är det ingen idé att annonsera på LinkedIn. Din annons kommer helt enkelt inte exponeras för nog många användare och annonsen kommer heller inte ha nog med budget för rulla längre än drygt en vecka.

Det kostar mer att annonsera på LinkedIn än på exempelvis Facebook – men det lönar sig oftast. Att jämföra LinkedIn med Facebook är lite som att jämföra en Michelin-krog med McDonald’s. Du får det du betalar för. Dina annonser konkurrerar dessutom mot andra annonsörer som har valt en liknande marknad under samma tidsperiod.

Välj en budget som speglar ert estimerade resultat i campaign manager. Vad summan bör vara beror på många faktorer, bland annat antalet relevanta mottagare som finns att annonsera mot inom det demografiska och geografiska urvalet. För att få så bra förutsättningar som möjligt att uppnå önskat resultat rekommenderar vi att börja på åtminstone 30-40.000.

3. Du är för fast i dina ramar

Ska du annonsera för första gången handlar mycket om att testa sig fram. Prova olika målgrupper och experimentera med texter, rubriker och bilder. A/B-testa dina annonser med olika utformningar och våga också prova på att använda rörligt material! Följ sedan upp dina tester och utvärdera. Låt det ta sin tid – du får inte en rättvis bild av hur dina annonser presterar efter 24 timmar. Efter cirka två till tre veckor bör du se resultat av din annonsering och därefter kan du optimera den annons som gått bäst eller prova nya vägar för att nå det önskade resultatet.

Nu har du koll på hur du bäst kan undvika några vanliga misstag när du ska annonsera på LinkedIn!

Vill du lära dig mer? Läs vår guide om annonsering på LinkedIn!

2,9 miljarder människor loggar in på Facebook, 310 miljoner personer är inne på  LinkedIn och 1 miljard miljoner scrollar på TikTok – varje månad! Det finns alltså en enorm potential att marknadsföra ditt företag via sociala medier. Samtidigt kan det vara svårt att få effekt om du saknar kunskap för att skapa en bra kampanjstrategi. I det här blogginlägget går vi igenom tre vanliga missar som du bör undvika när du ska annonsera på LinkedIn – och hur du gör för att nå ut i bruset.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer