Sales enablement

Effektivisera din försäljning med en smidigare process som sparar både tid och pengar. Sales enablement automatiserar det som ska gå av sig själv och frigör tid för säljarna att ta hem fler affärer. Genom bättre administration, inbyggd rapportering, mallar, prognoser och visualisering av kundens resa kan du se till att säljavdelningen jobbar åt samma håll – en gång för alla.
sales-enablement-portrait

Vad är sales enablement?

Sales enablement rustar dina säljare för dagens utmaningar

Sales enablement handlar om att förse säljarna med den information, de verktyg och det material de behöver för att engagera kunder och stänga fler affärer. Som namnet antyder är syftet att skapa möjligheter för säljteamet att utföra sitt jobb på ett bättre sätt. Säljarnas vardag är komplex. Kundernas digitala förflyttning ställer högre krav på en hybridsäljare som är stark både online och offline, med allt vad det innebär. 

Genom att ge säljarna rätt förutsättningar att fokusera på det viktigaste – nämligen säljet – kommer du snart se bättre resultat i form av stängda affärer och gladare kollegor.

Fånga upp kunderna när de är redo för säljsnacket

Varje köp innebär en resa för kunden. Ju större köp, desto längre tenderar resan till beslut att vara. När du jobbar med sales enablement tar säljaren vid när kunden har kommit precis lagom långt i sin köpresa för att bli kontaktad. Här är ett aktivt samarbete mellan sälj och marknad avgörande. Eftersom kunderna idag ägnar mer tid åt egen research digitalt, även inom B2B, är inbound marketing det smartaste sättet att attrahera och värma kunder i första delen av köpresan. En säljare tar sedan vid och vägleder kunden in i mål. När säljaren tar kontakt känner kunden redan till mycket om ert företag och ert erbjudande. Säljaren känner också till mycket om kunden, eftersom historiken från touch points med er webbplats finns samlad på kontaktkortet. Det skapar mer mening i dialogen och säljaren kan fokusera på avslutet – effektivt för både kunden och er. Med sales enablement finns det dessutom stöd för att förfina, mäta och understödja hela processen och skapa en optimal och sömlös kundresa fram till avslutad affär – och vidare.

Automatisk mätning av säljarnas aktiviteter

Alla som själva jobbat som säljare vet att rapportering och administration inte är det roligaste med rollen. Konsekvensen blir att säljteamet slarvar med underlag som är kritiskt för att säljchefer och ledning ska kunna följa upp, mäta resultat och skapa prognoser. Inom sales enablement är all rapportering automatiserad. Det innebär att säljarens samtal, mail och mötesbokningar loggas i realtid. Aktiviteterna blir till automatiserade rapporter som ger teamet och säljchefen en helhetsbild och detaljerad information om allt som pågår inom sälj. Det bästa av allt? Säljarna slipper ha dåligt samvete över administrationen, och säljchefen slipper tjata om rapporteringen.

Ett urval av våra samarbeten

Totalt omtag av hela den publika karriär- och employer branding-plattformen för ICA Gruppen genom strategi, content och UX-design.

Mångårigt samarbete med stort djup som utvecklat Ludvig inom både marknad, sälj och teknik.

Nära samarbete med Vattenfalls B2B-avdelning med fokus på strategi, teknik, säljprocess och optimering.

Employer branding-kampanj med fokus på performance, content, video och design som gav +79% besök på karriärsidan, +94% ansökningar och +127% kallade till intervju.

Resultatstyrt samarbete över flertalet områden från strategi till ABM, säljprocess, teknisk integration, content och performance marketing.

Framgångsrik kampanj för att attrahera de bästa medarbetarna inom kategorin Young Professionals genom recruitment marketing och content, video, design och performance.

HubSpot är ett viktigt verktyg för Tink, och som ledande HubSpot-byrå i Norden har vi på Invise hjälpt till att strukturera sälj- och lead management-processen.

Nära samarbete för att utveckla ny hemsida med fokus på webbutveckling, UX-design och UX-writing som växt till att omfatta strategi, kampanj, performance marketing och mycket mer.

Boka onlinemöte

linnea-lundmark-04
Sales enablement är en värld av möjligheter, men alla företag är olika. Att få vägledning av någon som snabbt kan sätta sig in i affären och se potentialen för just er säljavdelning brukar vara uppskattat. Här kan du boka ett 30 minuters videomöte med en av våra sales-specialister där du kan ställa alla dina frågor och höra mer om hur vi kan hjälpa dig att effektivisera och öka din försäljning.

Detta får du

  • 30 minuters kostnadsfri rådgivning via videolänk
  • Svar på frågor kring dina unika utmaningar
  • Förslag på nästa steg mot att effektivisera er säljprocess

Smartare försäljning med HubSpot Sales Hub

Erbjud en användarvänlig helhetslösning för säljaren

HubSpot Sales Hub är marknadens mest kraftfulla system för att bygga upp sales enablement. Den är också enkel att förstå sig på, oavsett förkunskaper. Här finns användarvänliga verktyg och funktioner som möjliggör smidigare processer med syftet att sälja smartare – och sälja mer.

Som HubSpot-partner hjälper vi ditt säljteam att skräddarsy er sales enablement-plattform i HubSpot. Plattformen blir navet för säljteamet och go to-platsen för kundresor, insikter och rapportering. När alla säljare arbetar på samma sätt och i samma system har ni ett ovärderligt säljstöd som kommer göra din organisation mer snabbfotad och effektiv.

hubspot-dashboard

Automatisera personliga säljmail

Föreställ dig att du som säljare får in fem nya leads. Dessa läggs i en lista som drar igång med ett startmail i stil med “Hej Linda! Hoppas allt är bra med dig. Vad kul att du visat intresse för våra tjänster! Jag kommer att kontakta dig inom kort…” Därefter rullar ett antal personligt utformade mailutskick på automatiskt efter ett förutbestämt mönster med målet att få till en mötesbokning. Allt detta pågår medan du själv sitter i kundmöten eller bockar av något annat som ligger högt upp på priolistan.

Mailutskicken pågår tills du bestämt att de ska ta slut, eller tills dess att kunden antingen svarar, bokar ett möte eller tills du själv fyller i att ett möte är bokat. Då avslutas utskicken direkt. Det låter enkelt – och det är det. Men det är framförallt ett effektivt sätt att öka antalet kunder som övergår i dialoger på väg mot ett köp.

015

Bygg en enhetlig säljprocess för hela teamet

En enhetlig och beprövad process gynnar försäljningen, oavsett bransch. Ändå går säljare gång på gång ifrån uppsatta processer i hopp om att skapa bättre resultat. Därför är det extra viktigt att göra säljprocessen till ett hjälpmedel som underlättar.

En av de mest användbara funktionerna i HubSpot Sales Hub är att du kan skapa en deal pipeline – en slags mall för era säljprocesser. Här bygger du upp processen i steg som gör det tydligt för säljaren vad som sker och i vilken ordning. Varje enskilt steg har en unik funktion. Vissa steg kan vara automatiska, vilket kan passa bra för att exempelvis skicka en förfrågan om connect på LinkedIn. Andra behöver vara manuella. Då får säljaren påminnelser om att genomföra uppgiften.

Med en deal pipeline bygger ni upp er säljprocess i HubSpot Sales Hub på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Fördelarna med det är bland annat:

  • Att säljarna följer processen varje gång
  • Att alla kunder får en likvärdig upplevelse
  • Att så mycket som möjligt av er säljprocess automatiseras
002

Hjälp säljarna att ställa rätt frågor med färdiga mallar

Genom att koppla mallar för möten till varje steg i säljprocessen kan du säkerställa att varje säljare ställer rätt frågor vid rätt tillfälle. Att ha en mall att luta sig tillbaka mot blir också en trygghet för säljaren.

Säg att du som säljare är i steget ni angett som “kvalificeringssamtal” och ska ringa kunden för att diskutera förutsättningar och ta reda på om kunden är relevant. Då använder du mallen där det står vilken information som ska lyftas och vilka frågor som ska ställas, till exempel vilken lösning kunden använder idag.

Om svaret på en fråga är kritisk kan denna fråga också klassas som obligatorisk. Det innebär att du som säljare inte kan ta kunden vidare i din säljprocess utan att ha fyllt i svaret på vilken lösning kunden har idag.

oscar-svensson-01

Rätt förutsättningar = bättre affärer

Genom att sätta upp enhetliga processer i en lättnavigerad plattform kommer du lyckas med konsten att samla alla säljaktiviteter på ett ställe. Med stöd från verktyg som bygger på enkelhet och som minskar friktionen för säljteamet skapar du bästa tänkbara förutsättningar för dina säljare att lyckas i dagens komplexa verklighet. Och när du sätter både säljarens och kundens bästa i fokus lägger du också grunden för mycket fina resultat.

joachim-almeke-01

Vanliga frågor och svar

Sales enablement vs sales automation – vad är skillnaden?

Sales automation är en mindre del av sales enablement. Medan sales enablement är en metod för att effektivisera hela arbetet på säljavdelningen så är sales automation ett automatiserat flöde som hjälper säljaren i en viss del av kommunikationen.

Vad kostar HubSpot Sales Hub?

Eftersom din verksamhets behov styr på vilket sätt ni kommer att använda er av verktyget går det inte att sätta en exakt prislapp. Vill du fördjupa dig och bilda dig en egen uppfattning om vad er prisbild kan bli rekommenderar vi HubSpots egen prislista för Sales Hub. Därefter rekommenderar vi att du bokar en tid med våra rådgivare för att få vägledning om hur du bäst gör vid köp av HubSpot Sales Hub.

Blir det mer administration för säljarna med sales enablement?

Nej, tvärtom! En säljare som kommit igång med sales enablement blir mycket mer strukturerad. Med all den automatisering som är möjlig via sales enablement kommer resultatet bli att säljarna lägger betydligt mindre tid på administration när ni väl har den nya processen på plats.

Kommer sales enablement göra att den personliga relationen med våra kunder att försämras?

Absolut inte! Allt som byggs upp med sales enablement är till för att effektivisera och samtidigt förbättra den personliga relationen. Du kommer snabbt märka att kunder som får bra och tydlig information tillsammans med en personlig dialog känner sig mycket väl omhändertagna. Det är hela kärnan i sales enablement.

Hur mycket utbildning behövs för att börja med sales enablement?

Förmodligen mindre än du tror. Det svåra brukar inte vara att få säljarna att förstå hur det funkar. Utmaningen ligger i att få igenom beteendeförändringen. Har du väl lyckats med det kan vi nästan lova dig att säljarna aldrig kommer vilja sluta.