Digital marknadsföring behöver inte kosta skjortan. I det här blogginlägget har vi samlat 5 smarta gratisverktyg som kan hjälpa er att stärka er digitala identitet. Och japp, vi använder faktiskt alla verktygen i vår egen marknadsföring.

1. Yoast SEO

Räddaren för alla som tycker att det här med SEO är lite knepigt att få till. Verktyget är ett plugin som installeras direkt i WordPress och som hjälper er att få till en optimal meta-beskrivning, titel och ett SEO:at textinnehåll. Har ni skrivit för långt? Då säger pluginet till. Har ni skrivit om andra saker än vad rubriken påstår? Då blir det rött ljus. En fröjd för alla oss som gillar gröna ljus och “optimala” meningar.

Webbplats: www.yoast.com/wordpress/plugins/seo

2. Pablo by Buffer

Pablo är ett redigeringsverktyg där du kan ladda upp en valfri bild och logotyp för att skapa bilder kompatibla för sociala medier (eller er marknadsföring). Saknar du inspiration är verktyget dessutom kopplat mot flera bildbanker där du kostnadsfritt kan välja en bild du gillar. Vill du pimpa lite extra? Komplettera med ett snyggt filter och en text med något av verktygets 25+ typsnitt.

Webbplats: www.pablo.buffer.com

3. Answer the public

Answer the public gör precis det som namnet förtäljer. Verktyget analyserar googlingar relaterade till de värdeord du är intresserad av och presenterar såväl vanliga meningar där ordet ingår, som frågeställningar “googlarna” är nyfikna på. Perfekt för dig som vill skapa rubriker och innehåll som är direkt kopplat mot målgruppens utmaningar.

Webbplats: www.answerthepublic.com

4. LinkedIns annonsverktyg

En kanal som blir allt viktigare för företag som vill nå ut är LinkedIn. Här kan du skapa kampanjer för inlägg du vill ge en extra knuff (målgrupp, målsättning och budget bestämmer du själv!) eller skapa målinriktade inlägg direkt i ditt flöde, till befintliga följare. Det senare är dessutom helt kostnadsfritt och fungerar extra bra om ert innehåll exempelvis bara berör en viss del av era följare (t.ex. en jobbannons).

Så gör du:Skapa en textannons på LinkedIn” och “Lägg upp målinriktade uppdateringar på företagssidan”.

5. Kostnadsfria guider

”Vi måste bli bättre på att uppdatera hemsidan”. “Det här med sociala medier, borde vi inte se över våra kanaler?”. Känner ni igen er? Låt inte er digitala närvaro bli lidande på grund av “tidsbrist” – då riskerar ni att snabbt bli omsprungna av era konkurrenter. Med hjälp av kostnadsfria guider kan du följa med i utvecklingen och finna knepen som stärker just er digitala identitet.

Vill du ha fler tips? Här kommer ett gäng vassa inlägg som beskriver några av delarna i digital marknadsföring: