Spotify lanserade i förra veckan sitt nya koncept “work from anywhere”. Spotify är ofta först, men de kommer inte vara ensamma om att behöva uppdatera sitt EVP till de nya arbetsformerna. 

Inte bara behöver du se över era policys för arbetsmiljö, förmåner och annat. Du behöver troligen ta ett nytt grepp om att definiera ert EVP så att det är relevant för nutiden och framtiden. Många arbetsgivare kommer behöva erbjuda fortsatt flexibilitet i var och hur man önskar arbeta för att ha ett konkurrenskraftigt employer brand.

Implementera eller kommunicera?

Nu gissar jag bara, men visst är det så att landa dessa policys och att definiera det nya EVP:t är det som är prio just nu? Samt att implementera internt? Att sedan kommunicera detta externt för att attrahera framtidens medarbetare, det finns det inte så mycket tid till?

I en artikel från LinkedIn går att läsa att ett starkt employer brand leder till 50% mer kvalificerade sökande (Källa: LinkedIn Employer Brand Statistics)

Här ber jag dig stanna upp en stund. Att definiera och implementera ett EVP är såklart superviktigt och steg ett, men ska du öka andelen kvalificerade sökande till de jobb ni utannonserar måste du lägga lika mycket tid på att stärka ditt employer brand och framförallt kommunicera det externt. 

Fördelarna med ett starkt employer brand är inte bara lägre personalomsättning och rekryteringskostnader utan även bättre tillväxt och högre vinstmarginal. 

79% av alla jobbsökande använder sociala media i sin research

Så glöm inte att uppdatera karriärsidor, kulturmanifest och sociala medier med hur ni anpassar er till nutidens arbetsliv. För du visste väl att 79% av alla jobbsökande använder sociala media i sin research? (Källa: Glassdoor)

Läs gärna mer om hur du kommunicerar ditt employer brand för att attrahera just de kandidater som kan ta ditt företag till nästa nivå.

Behöver du hjälp att tänka eller göra, finns vi här:) Hör av dig till Annika för en digital walk & talk!