Marketing automation effektiviserar och strömlinjeformar arbetet, för både marknad och sälj, vilket ger en skön dos tidseffektivisering. Så ja, marketing automation sparar tid men det är samtidigt en sanning med modifikation.

…men en bra modifikation! Eftersom mycket manuellt arbete automatiseras kan marknadsavdelningen lägga mer tid på optimering och djupdyk i målgruppernas behov. Optimerade flöden och ett större fokus på vad som triggar igång potentiella kunder leder oavkortat till fler kvalificerade och heta leads till sälj.

Sälj i sin tur kan minska sina kalla samtal (som oftast tar mer tid än vad det ger värde) och istället fokusera på att sälja till förvärmda leads.

Marketing automation för befintliga kunder

Sälj och marknad som inte använder sig av marketing automation lägger mycket tid på befintlig kundkontakt. Marketing automation kan aldrig ersätta det mänskliga mötet men kan underhålla en dialog mellan er och alla era befintliga kunder. Även de som ni inte har en så tät kontakt med som ni skulle vilja – eftersom tiden inte finns.

Med marketing automation kan ni alltid vara top of mind hos era kunder. Ni kan kontinuerligt (med ett lagom tempo) hålla dem uppdaterade om nyheter hos er, ge värdefull information som hjälper kunderna i deras arbete och utbilda dem ytterligare inom era tjänster.

Skaffa inte marketing automation om ni vill ha mindre att göra. Välj det om ni vill se till att jobba på ställen där ni får mer tillbaka för er tid. Låt marketing automation ta bort manuellt tidskrävande arbete så att er tid läggs på mer värdefulla och skalbara ställen.