Så bäddar du för konstruktiv feedback
Senast uppdaterad
Hur ger man grym feedback och vad kan du som kreatör göra för att underlätta för den som korrar? Här reder vi ut vilka du bör involvera i korrvändorna, hur du presenterar ditt content på bästa sätt och varför två kloka korrekturhjärnor (nästan) alltid är bättre än tre.
1. Definiera målgruppen
Inled alltid med att definiera målgruppen för ditt content. Med detta satt blir det också givet vem som är bäst lämpad för att involveras i korren av det du har skapat. Skriver du om en av era produkter? Involvera en säljare med kunskap om kund och målgrupp. Skriver du en rekryteringsannons? Rådfråga HR-ansvarig som har stenkoll på sajtbesökarnas rörelsemönster.
2. Du är utvald!
Fler kockar ger som bekant sällan en bättre soppa. Utse två personer (max!) som får ge feedback på det content du har tagit fram. Välj personer med olika infallsvinklar och kompetensområden, t.ex. er bästa säljare och er största stavningsnörd, för att täcka in alla aspekter. Varför två? Vi vågar lova att alla extra personer du involverar över antalet två, ger noll extra resultat. Testa om du inte tror oss.
3. Sätt upp en tidsplan
Briefa personerna om vad för typ av content du skapar, vilken insats du förväntar dig från dem och när ett första utkast beräknas vara färdigt. På så vis hinner de avsätta tid för att leverera genomtänkt och konstruktiv feedback.
4. Presentera som ett proffs
Kvalitén på de kommentarer du får beror på hur du har presenterat ditt content. Inled med en kort brief kring innehåll, syfte och målgrupp, följt av tre områden du önskar få specifik feedback på, som exempelvis tonalitet, struktur eller färgval. Söker du olika typer av feedback från de olika personerna? Adressera frågorna tydligt, så att dina mottagare är på det klara med vem som förväntas svara på vad.
5. Kommentarer är king
Feedback ges bäst som kommentarer. Antingen direkt i en text, i annat fall i punktform med tydliga hänvisningar till vad kommentarerna avser. En bra kommentar identifierar ett eventuellt problem, motiverar varför det bör justeras och ger ett konkret förbättringsförslag.
Känns det solklart? Med handen på hjärtat kan det här med att sätta en outstanding rubrik, leverera suveräna oneliners och skapa struktur ur ett virrvarr vara rätt knivigt. Som tur är har vi på Invise en hel blogg som beskriver hur du gör detta med bravur. Eller vad sägs om:
- Om att naila den där rubriken: “Ibland (läs alltid) är det så f**bannat svårt att komma på en schysst rubrik”
- Få struktur på ditt content: “Därför behöver du en contentkalender”
- Och när det står helt still: “Skrivtips: veta, tycka, göra”
Lycka till!