Recruiment marketing

Rekrytera en digital specialist: DO’S AND DON’TS


Invise jobbar med inbound marketing som i grund och botten handlar om att förtjäna uppmärksamhet snarare än att tvinga sig till den. En bra filosofi som kan appliceras på rekryteringar. (Ladda ner vår guide för att läsa på om inbound.)

Nu kommer jag nog låta dryg, men äh… Jag optimerade min LinkedIn-profil för 6 månader sedan (på chefens inrådan;) och det började plinga till och ringa nästan direkt. Ibland är det 2-3 rekryterare som skriver på LinkedIn eller ringer – i veckan.

Obs. Jag är inte intresserad av att byta jobb, jag älskar Invise och vill växa här. Men tänker att jag ändå kan dela med mig av det jag upplevt från kandidatsidan när det kommer till rekrytering. Helt enkelt ge några tips! (Och det här gäller ju så klart alla roller, inte bara digitala specialister.)

Undvik uppenbar copypaste i första mailet

LinkedIn är kanon för rekrytering, här är det många som slänger ut trådar och kontaktar via LinkedIn:s mail. Men vi märker direkt när en text är en copypaste. Alla är så klart trevliga när de skriver, men det är allt för ofta opersonligt.

…jag undrar om du vill träffa oss för ett förutsättningslöst möte för en roll som XXX? Vi tycker att du har en mycket intressant och bra profil!

Det finns inga förutsättningslösa möten. Bådas tid är dyrbar!

Och vad är det i min profil som är intressant? Lyft gärna något som sticker ut med mig förutom min titel. Har du bemödat dig att leta upp mig kan du ta 30 sekunder till att hitta något som får mig att bli sedd och känna att du verkligen har tagit del av det jag har presterat.

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Glöm inte att ändra namnet

En skrev ”Hej Bert-Olof, hoppas allt är bra med dig!”. Bert-Olof är ett fantastiskt namn på alla sätt och vis, men det är inte mitt. Och relationen dog där och då. Alla gör vi misstag (pga. vi är människor) men det här borde vara prio att ha koll på.

Våga påminna

Jag säger att jag inte söker jobb just nu, men en (bra) rekryterare ger sig sällan. Mitt nej till trots kommer vi alltid överens om att de ska maila över mer om tjänsten. …och sedan händer ingenting.

Jag glömmer ofta bort att läsa mailet (eftersom det under en hektisk vardag kommer annat som måste prioriteras). Så våga ringa eller maila igen! Jag har blivit imponerad när rekryterare gjort det, det får mig att känna att de är genuint intresserade och att jag är potentiellt viktig kandidat.

Skriv jobbeskrivningen så att man förstår

De gånger jag väl kommer ihåg att läsa rekryterarens mail tappar jag suget om beskrivningen av tjänsten är för diffus, komplex eller oinspirerande. Var konkret. Finns det möjlighet att skriva en rad om hur en dag kan se ut (även om en dag sällan är den andra lik)?

Var humoristisk/lättsam i texten

Första mailet, och inte minst arbetsbeskrivningen, är så mossiga och gråa att man somnar mitt i scrollen. Testa att lätta upp stämningen med humor, pepp eller glädje som gärna får vara kopplad till företagets kultur. Presentationen av en öppen tjänst hos större företag har en tendens att vara lika härliga som en årsredovisning.

Lyft tjänsten men glöm inte företaget

Mycket fokus, om inte allt, ligger tyvärr på själva tjänsten. Jag som så många andra lägger lika stor vikt vid kultur, chef och företag. Jag förstår att ni inte kan skriva ut allt. De puckarna kommer ändå upp under själva intervjun. Men ändå – försök att ta upp delar av det.

Många företag har börjat ta fram handböcker för företagskulturen. Maila med den om den finns. För att ge ett mjukare och mer personligt intryck, skicka med länk till företagets Instagram! Eller varför inte beskriva någon som blir en nära kollega?

Det har aldrig varit tydligare att det nu är kandidaternas marknad som råder. Så se till att ta rätt actions för att sticka ut och locka till dig talangerna som ”alla” rycker och drar i. Att våga vara personlig är nog ledordet jag söker. 

Det skriks efter webbutvecklare och marketing automation-specialister i Sverige. Vi på Invise skriker efter webbutvecklare och SEO/SEM-specialister. Man skulle kunna säga att det är en brist på kompetenta specialister inom det digitala. Det är svårt att sticka ut som rekryterare och företagare då de med eftertraktade specialistroller får förfrågningar från alla håll och kanter.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer