Marknad

7 frågor – vägen till ett optimalt blogginlägg


1. Vad ska jag skriva?

Om du har en blogg, har du förmodligen även skapat någon form av contentkalender där du har samlat förslag på ämnen som du tänkt skriva framöver. Det första du gör är därför att gå in i din contentkalendern och se vilket ämne som ligger på tur. Har du inte en contentkalender? Då bör du läsa det här inlägget: Därför behöver du en contentkalender.

2. Vem ska jag skriva för?

När du skapar en contentkalender är tanken att du ska ta fram ämnen utifrån dina idealkunder – dina så kallade buyer personas. Här kan du läsa mer om buyer personas! Det viktigaste du behöver veta innan du börjar skriva är nämligen vem du skriver för.

3. På vilken nivå ska jag lägga mig?

Eftersom du nu vet vem du ska skriva för så borde det även stå i din contentkalender på vilken nivå blogginlägget ska skrivas – i medvetenhet- , övervägande- eller beslutsfasen. Du gör det för att kunna möta din potentiella kund på den nivå de är. Det är ingen bra idé att börja skriva om tjänsten du erbjuder om din idealkund inte ens vet om att behovet av er tjänst finns. Läs mer om buyers journey här!

4. Hur långt ska inlägget vara?

När du väl vet ämne, vilken person du skriver för och på vilken nivå du ska lägga dig är det bara att sätta igång. Skriv inte för långt, en halv A4 räcker gott. Statistik visar nämligen att 90 % går direkt ut från en sida om det är för mycket text, trots att det är intressant. Länka hellre till andra blogginlägg som fördjupar sig i vissa delar.

5. Hur får jag folk att vilja läsa mitt blogginlägg?

Mellanrubriker och listor tycker de flesta om – de texter som man kan scanna igenom och få ut det viktigaste av, utan att behöva lusläsa hela.

6. Vad vill du att läsaren ska göra när personen har läst inlägget?

Förmodligen vill du att läsaren ska klicka sig vidare när hen har läst ditt inlägg. Till ett annat av dina blogginlägg, till din tjänstesida eller till en nedladdningsbar guide där personen kan ladda ner guiden i utbyte mot sin emailadress. Det viktigaste är att läsaren inte kommer till en dead end.  Du får läsaren att klicka sig vidare genom att lägga in en eller flera CTA:s i inlägget (call to actions) som kan vara i form av en knapp eller en länk, som den här:

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

7. Hur får jag folk att klicka in på mitt blogginlägg?

Tro det eller ej men rubriken är det sista du behöver tänka på, för det är faktiskt lättare att sätta en bra rubrik när du är helt klar med blogginlägget. Tänk på att våga provocera, vara personlig och ifrågasätta – det brukar funka!

Sitter du nu och funderar på varför du ska ha en blogg överhuvudtaget? Då ska du läsa det här: Därför behöver du en blogg.

Lycka till!

Att skriva ett blogginlägg kanske låter som en baggis för många, men för att få rätt genomslagskraft krävs det mer än du tror. I det här blogginlägget går jag därför igenom 7 frågor som du bör ställa dig själv innan du börjar skriva.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer