Allt fler företag – framför allt B2B – börjar förstå vikten av en social närvaro. De flesta tappar dock hakan när jag rekommenderar tre inlägg i veckan på LinkedIn och Facebook och lika många om dagen på Twitter från företagets profil.

Lugn i båten!

Alldeles för många stressar upp sig totalt i onödan och de sociala kanalerna hamnar därför mellan stolarna – igen! Jag tänkte därför slå hål på några vanliga påståenden som jag hör i princip varenda gång jag träffar företag, bevisa motsatsen och förhoppningsvis få upp hoppet hos dig som ansvarar för företagets sociala konton.

“Vi har inte tid”

Det här är den överlägset vanligaste kommentaren och rent krasst så har ingen tid – det handlar om att prioritera! För att lyckas med er digitala marknadsföring måste de sociala kanalerna prioriteras, men det behöver inte ta upp 50% av den redan fullbelagda arbetstiden. Jag använder HubSpot för schemaläggning vilket är både tidseffektivt och lätthanterligt. Avsätt 1-2 timmar varannan vecka och planera inlägg för två veckor framåt, så säkerställer du att det alltid finns ett kontinuerligt basflöde.

“Vi har ingenting intressant att posta”

Helt fel! Ni har garanterat någonting intressant att posta. Om ni inte redan har en företagsblogg så är det hög tid att skaffa en. Men okej, om vi förutsätter att ni inte har en blogg och inte kommer skaffa en inom snar framtid så finns det ändå material att posta. Dela med er av intressanta branschartiklar relaterade till er verksamhet, visa upp vad som händer på företaget (ni glömmer väl inte er Employer Branding?) och försök hitta andra vägar att skapa värde för era följare. Det finns inga rätt eller fel och är snarare till er fördel om ni hittar nya vägar att skapa engagemang på.

“Vi hinner inte skapa tillräckligt mycket content”

Att publicera tre inlägg i veckan på LinkedIn och Facebook innebär inte per automatik att tre nya blogginlägg måste skrivas. På Invise återpublicerar vi inlägg från så tidigt som 2013 emellanåt. Så länge informationen fortfarande är relevant finns det ingen anledning att hetsa fram nytt material flera gånger i veckan. På Twitter, där flödet rör sig mycket snabbare än i övriga kanaler, går det att publicera samma inlägg igen redan efter 1-2 veckor. Nyckeln ligger i att hitta nya sätt att marknadsföra gammalt material.

“Ingen bryr sig om innehållet vi publicerar”

Då är det dags att tänka om! Allt handlar om att lära känna sin målgrupp – sina personas – och pricka rätt. Det är egentligen inte svårare än att kartlägga utmaningar, svårigheter och intressen och börjar testa er fram. Allt ni publicerar kommer inte engagera men testar ni er fram tillräckligt kommer ni börja se mönster och få data att luta er tillbaka på. Ett typ av inlägg kommer gå bättre än ett annat – försök lista ut varför och skruva på det till nästa inlägg. Att skapa engagemang sker inte över en natt men på sikt, genom kontinuerligt arbete och genom att lyssna på målgruppen, kommer ni se att interaktionerna ökar – det kan jag lova!