Det är säkert ingen som missat att LinkedIn fått ett nytt utseende. För ett tag sedan släpptes det nya gränssnittet till nätverkets alla användare – något som fått delad kritik. Bu enligt vissa, bä enligt andra.

Personligen kände jag mig som en gammal tant där i början. Blev frustrerad över att det fungerade annorlunda, att jag inte hittade de olika funktionerna och att det såg allmänt rörigt ut. Men tanten i mig har lugnat ner sig nu. Jag känner mig tillbaka på banan och måste faktiskt säga att det nya gränssnittet faktiskt fört med sig en hel del bra uppdateringar och återinförda funktioner – funktioner som kan göra din LinkedIn-upplevelse ännu bättre! Så, vilka förbättringar har det nya gränssnittet fört med sig och vad bör man tänka på?

Skräddarsy ditt flöde

Lite då och då dyker det upp inlägg i mitt flöde som verkligen inte intresserar mig. Det kan vara en kontakt till mig som dagligen gillar eller delar något som för mig är helt irrelevant och som tar upp större delen av mitt flöde. Någon som känner igen sig? Men misströsta ej, det finns en lösning! Du kan nu välja att avfölja dessa uppdateringar – utan att behöva ta bort personen som kontakt! I samma drop down-meny finns det dessutom funktionen “Improve my feed” där du har möjlighet att följa intressanta personer och på så sätt skräddarsy ditt flöde.

Lura algoritmen – “most recent post”

Upplever du att du ser samma innehåll  hela tiden, inlägg som dessutom är flera dagar gamla? Det är egentligen inget konstigt – det är så LinkedIns algoritm fungerar. Trist kan man tycka, särskilt om man är intresserad av det som skrivs här och nu. Men detta går nu att styra över igen, tack vara den återinförda funktionen “Most recent post” där du kan välja mellan att antingen se det senaste som publicerats eller det mest populära. Du sitter alltså på kontrollen!

Högre krav på texten

Säger bilder mer än 1000 ord? Nja, skulle jag vilja säga. Att bilderna som länkas i det nya gränssnittet fått en större exponering än tidigare, tycker jag är en bra uppdatering (förutsatt att du har en relevant bild förstås!). Det som däremot försvunnit är den metabeskrivning som tidigare följt med länken. Därför ställs nu högre krav på både rubriksättning (som du med företagsprofil numera själv kan ändra i länken) och den text du väljer att skriva i inlägget. Och kom också ihåg att du endast kan skriva cirka 210 tecken (inklusive blanksteg) innan LinkedIn bryter den med en, inte så kul, “… Läs mer”.

Ändra omslagsbilden

Med det nya gränssnittet ändrades också utseendet på företagssidorna, särskilt när det kommer till bilderna på företagsprofilen. Har ni inte lagt till en omslagsbild än? Gör det nu! LinkedIn rekommenderar måtten 1536 X 768px.

Kommunicera mera

En, enligt mig, riktigt bra uppdatering är att LinkedIn nu infört en ny meddelandefunktion. Inspirerat av Facebooks messenger kan du nu betydligt smidigare föra dialoger med dina följare, oavsett vart på plattformen du befinner dig.

Vill du veta mer om vad du kan göra på LinkedIn (och vad LinkedIn kan göra för dig)? Hör av dig så berättar jag mer! 🙂