Marknad, Sälj

Konsten att växa utan ett säljteam


Under 2016 växte vi på Invise med i snitt fyra nya kunder varje månad och detta utan att ha någon i teamet hundra procent dedikerad till just “sälj”. Vi lyckades dock främja tillväxten ändå tack vare att vårt fokus låg (och ligger) på att skapa värde och resultat för våra kunder, växa kontrollerat, säkerställa hög kvalitet på vår egen inbound marketing och främja ett hälsosamt arbetsklimat där människor trivs, mår bra, har roligt och känner att de bidrar. Här följer tre punkter som har varit extra viktiga under vår resa:

Vi skapar magiska resultat för våra kunder

Oavsett om man har dedikerade säljare på plats eller inte så måste man skapa resultat för sina kunder, annars väljer de dina konkurrenter istället – så enkelt är det! Genom att vårda och stärka relationerna med vår befintliga kundstock, med målet att skapa magiska resultat för dem, har vi kunnat växa stadigt utan att behöva “jaga” nya affärer. Det i kombination med genomtänkt inbound marketing, där helt nya kunder hittar till oss, har varit nyckeln för att uppnå en bra balans för tillväxt.

Vi vågar vara “bjussiga”

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Att dela relevant innehåll och våga bjuda på sin kunskap är en viktig del inom inbound marketing. På Invise har vi alltid prioriterat att vår egen inbound lever och skapar värde, även när det har varit som mest intensivt. Tappar vi den biten vet vi också att försäljningen kommer att glappa. Genom vår kontinuerligt uppdaterade blogg och kunskapsbank får kunden ett smakprov på vårt erbjudande, får ta del av relevant kunskap och matchas mot material som möter deras utmaningar och leder dem vidare in i säljcykeln.

Vi växte hållbart – och expanderade när det kändes rätt

Att vi inte har haft en säljare på plats handlar inte om att vi inte värderar yrket – tvärtom! Invise har bakgrund inom sälj, älskar försäljning och är medvetna om att vi hade haft potential att växa ännu snabbare med en säljare på plats. Vår målsättning har istället varit att växa kontrollerat och med bibehållen kvalitet, vilket bland annat har resulterat i att vi i princip har dubblerat omsättningen tre år i rad. Inför 2017 känner vi oss redo för att växla upp ytterligare och då platsar även en säljare i vårt team – en person som kommer ha fördelen att få arbeta med redan uppvärmda leads.


Tre snabba tips för att sälja utan säljare:

  • Lär känna era kunder på djupet! Vilka är dem? Vad har de för utmaningar? Genom att ha stenkoll på detta når ni dem enklare och skapar rätt förutsättningar för att leverera grymma resultat.
  • Tid är pengar och kallkundsbearbetning upptar vanligtvis majoriteten av en säljares tid. Genom att klippa detta kan säljarna istället fokusera på relevanta (och uppvärmda) leads som själva – tack vare inbound marketing – tagit sig längre in i köpprocessen.
  • Glöm inte bort era befintliga kunder i jakten på nya. Fokusera på att skapa värde och stärka relationerna med de som redan finns i er kundstock – de är guld värda!

Måste man ha verkligen ha en hel säljavdelning för att kunna växa som företag? Inte om du frågar oss. Missförstå oss inte. Vi älskar försäljning, framförallt när säljarna lägger tiden där de behövs men man kommer långt genom att lägga fokus på rätt saker under resans gång och utnyttjar potentialen, kompetensen och drivet hos de befintliga medarbetarna – oavsett titlar. Här vill vi dela med oss om vad det innebar för oss att dubblera tillväxten – utan ett dedikerat säljteam på plats!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer