Recruiment marketing

Karriärsidan – Din motor i kandidatresan


En undersökning gjord av Talent Board visar att karriärsidan är den främsta platsen dit kandidater går för att få veta mer om ett företag. Så mycket som 59% av kandidater som sett ett jobb på en annonsplats går till karriärsidan i nästa steg enligt LinkedIn

Kandidaterna söker fakta om företaget, vad de gör och vad de erbjuder sina medarbetare. Inte minst vill de få en känsla av hur det är att arbeta på en potentiellt framtida arbetsplats. Därför måste ni som arbetsgivare hålla er karriärsida levande – och vara noga med att presentera rätt saker för att locka rätt människor.

Då personer idag ofta är värderingsstyrda är det också av vikt att ge en sann och personlig insyn i hur det är att arbeta hos er. 

3 anledningar till att ge extra mycket kärlek till er karriärsida:

  1. Det är en plats där ni kan visa upp och stärka ert employer brand 
  2. En bra karriärsida bidrar till en god kandidatupplevelse
  3. … och inte minst är det en guldgruva för organisk trafik till er hemsida!

Så skapar du en attraktiv och konverterande karriärsida

Välj plattform och plats

Idag använder många Teamtailor eller liknande plattformar för sina karriärsidor. Inga problem med det! Glöm dock inte att arbeta med struktur, färger, bildspråk och tonalitet på samma sätt som på er övriga hemsida så att karriärsidan känns som en naturlig del av den. Gör den också lätt att hitta i huvudmenyn. Och döp den gärna till något roligare än “Karriärsida”. Varför inte t ex “Bli en av oss” eller “Join the band”?

Visa ert sanna jag

När man besöker en karriärsida är det för att få en känsla av hur det är att arbeta på företaget och vilka man potentiellt kommer att tillbringa sina dagar med. Visa tidigt i flödet upp vilka era medarbetare är, bilder på aktiviteter ni gör tillsammans och och gärna citat eller stories från personer som på ett autentiskt sätt kan berätta hur det är att vara en del av ert företag. Bjud in medarbetarna till att vara med och skapa sidan, det bygger också en intern stolthet!

Använd rörligt

Inget kan förmedla en känsla så bra som video – och karriärsidan ska vara fullproppad av positiva känslor! Skapa en employer branding-film som härligt och äkta visar upp er som arbetsgivare. Dessutom är det 53 gånger större chans att din karriärsida rankar högt på Google om du har med rörligt. En given del av ditt content, helt enkelt.

Skryt om vad ni gör

Utöver att visa kandidaterna vad ni erbjuder dem som arbetsgivare (i både hårda och mjuka värden) är det självklart att ni också behöver vara tydliga med vad ni faktiskt gör på jobbet. Berätta vilka kunder ni jobbar med och visa upp case som illustrerar hur era medarbetare har löst ett behov framgångsrikt. Presentera gärna olika avdelningar så att besökaren får en känsla för teamet den är nyfiken på, eller för att utforska andra delar av verksamheten. Om ni har möjlighet, skapa ett quiz som testar var man passar in någonstans!

Många företag arbetar med Instagram för att stärka både consumer & employer brand. Länka till ditt konto eller plocka in flödet direkt på sajten så har ni genast en levande modul som kontinuerligt uppdateras med vad som händer på företaget.

Gör det lätt att söka jobb

Huvudsyftet med karriärsidan är såklart att kandidater ska gilla vad de ser så pass mycket att de väljer att söka sig till er. Ha en knapp för lediga jobb redan högst upp på sidan (och lägg den med fördel på flera ställen). Annonserna ska vara tydliga med vad ni som arbetsgivare har att erbjuda och varför man ska välja just er. Och det måste vara enkelt att söka med bara några klick!

Se också till att det är enkelt att dela jobbet via sociala medier. Även om den som läser inte känner att det är rätt för en själv kanske hen har en vän som passar perfekt!

Vill du bli inspirerad? Här är några exempel på bra karriärsidor:

Känner du när du läst detta att du vill hotta upp din Teamtailor-sida? Eller är det dags att slå på stora trumman och bygga en riktigt grym, konverterande karriärsida från scratch? Kontakta vår recruitment marketing-specialist Annika Bagge.

För att jobba effektivt med sin kandidatförsörjning behöver man som företag se på sin kandidatresa precis på samma sätt som sin kundresa. Och precis på samma sätt som en attraktiv och konverterande hemsida är en given del i en kundresa, behöver karriärsidan fungera på samma sätt i kandidatresan. Så här skapar du en grym karriärsida!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer