Nu tar Invise ytterligare ett kliv för att stärka positionen som en av Sveriges främsta digitala byråer, och erbjuder en ny väg för HR att jobba effektivt med kommunikation av sitt employer brand. Målet? Sveriges första recruitment marketing agency, såklart!

Dags att tänka recruitment marketing

Nu öppnar Invise dörrarna på vid gavel till ett helt nytt affärsområde som kommer att hjälpa företag till en mer effektiv talangförsörjning. Med Annika Bagge, tidigare marknadschef på rekryteringsbyrån Wise Professionals, i spetsen är vårt uppdrag att hjälpa företag attrahera och konvertera kandidater på samma sätt som de redan gör med kunder. För här finns ingen skillnad!

Många företag har länge arbetat aktivt med employer branding – men alldeles för få vet hur man faktiskt gör för att kommunicera sitt arbetsgivarvarumärke på rätt sätt mot kandidaterna. Ofta mynnar arbetet ut i en employer branding-strategi – men där nästa steg, själva planen för kommunikationen, saknas. Ert employer brand ska ju inte bara implementeras internt, utan även synas utåt så att ni kan attrahera de medarbetare som kommer att ta er till nästa nivå. Det är dags att tänka recruitment marketing, och det är här Annika kommer in i bilden.

Med effektiv kommunikation sänker du cost per hire

Att ha rätt medarbetare är det viktigaste för ett företags framgång – lyckas man inte attrahera och konvertera rätt kandidater påverkas hela kedjan.

Med sin långa erfarenhet från att vara en marknadsperson i en HR-kontext ser Annika att det finns enorma möjligheter att använda samma tekniker, plattformar och verktyg som i sin marknadsföring för att attrahera och konvertera de medarbetare man önskar – och på så sätt sänka cost per hire. Mycket av kommunikationen kan också automatiseras, vilket sparar tid för HR-medarbetare som har mycket på sina bord idag.

Mitt mission är att hjälpa HR att tänka lite mer som marknadsförare, helt enkelt! Att ha rätt medarbetare är det viktigaste för ett företags framgång – lyckas man inte attrahera och konvertera rätt kandidater påverkas ju hela kedjan. Det är därför det är så viktigt att jobba med recruitment marketing med fokus på inbound, på samma sätt som man jobbar med sin vanliga marknadsföring. Jag har börjat se fler och fler roller ute på marknaden där man söker kompetens både inom HR och marknad, vilket är jätteroligt. Det visar verkligen att det här är prioriterat i framtidens rekrytering”, säger Annika.

Lär dig mer om recruitment marketing,

Så tar du nästa steg inom recruitment marketing

Titta på den data du faktiskt har, segmentera dina målgrupper till kandidatpersonas och sätt en inbound-strategi för hela arbetet.

Genom att använda och kommunicera sitt employer brand på rätt sätt skapar man sig många nya förutsättningar för att kunna hitta rätt kandidater. Med hjälp av en inboundstrategi för rekrytering får ni fler och bättre lämpade kandidater att välja er, du bygger långsiktiga relationer med dem och det bästa av allt – du kan automatisera delar av processen. 

“Min uppfattning är att många inom HR börjar använda sig mer och mer av data, både att samla och analysera, vilket är en bra start. Genom att lära sig mer om sina olika kandidatmålgrupper blir det också lättare att kommunicera med dem på de sätt som passar dem. Och många sitter ju på en guldgruva av kandidatinformation i sina rekryteringssystem! Börja därför titta på den data du faktiskt har, segmentera dina målgrupper till kandidatpersonas och sätt en inbound-strategi för hela arbetet”, rekommenderar Annika.

3 första steg mot att börja jobba med inbound recruitment

  • Kartlägg dina målgrupper. Lägg tid på att ta fram en eller flera kandidatpersonas för att på ett mer träffsäkert sätt kunna kommunicera med dem. Dessa personas baseras på såväl data som insikter från tidigare rekryteringar och kandidatprocesser.
  • Ta fram en strategi och sätt en plan. På samma sätt som du behöver en strategi för att jobba med marknadsföring krävs en övergripande strategi för ditt inbound recruitment-arbete. Välj ut prioriterade kanaler och verktyg, sätt mål och gör en plan för åtminstone en månad framåt.

  • Skapa content. Börja producera det material och innehåll som ger värde till just dina kandidatpersonas! Content är en förutsättning för att kunna jobba inbound på alla sätt – i såväl sociala medier som på den egna webben.

Redo att sätta igång? Bra! Hör av dig till Annika direkt så börjar vi reda ut vad ni behöver för att ta nästa steg.