Svårigheten att attrahera nya medarbetare är ett faktum, men kan vi verkligen fortsätta att skylla på kandidatbrist? Att det är svårare att hitta rätt kompetens till nya roller som digitaliseringen har medfört är en sak, men innebär det verkligen att personerna INTE finns där ute?

Det är dags att tänka om. Vi kan inte fortsätta med att lägga upp långa platsannonser på jobbsajter, lägga enorma summor på att searcha eller annonsera via LinkedIn eller AdWords. Det finns nämligen ett annat sätt: Inbound Recruiting – som enligt mig är det bästa (och kanske enda!) sättet för att attrahera talang idag.

Vad är Inbound Recruiting?

Precis som du nyttjar din inbound marketing-strategi för att attrahera, underhålla och behålla kunder, använder du samma metod för att attrahera, rekrytera och behålla kandidater. Inbound Recruiting innebär att skapa en unik kandidatupplevelse innan personen har börjat på ditt företag. Genom att dela innehåll som rör ert arbetsgivarvarumärke (ert employer brand) kan du skapa en långsiktig relation med dina potentiella kandidater – både aktiva och passiva arbetssökande.

Content är ALLTID king

Innehåll som rör ditt arbetsgivarvarumärke kan vara blogginlägg om er kultur och arbetssätt, er medarbetarpolicy, karriärsida, “jobba här”-test, era lediga tjänster eller filmer där medarbetare berättar om hur det är att arbeta på ditt företag.

Attrahera

Ert innehåll sprider ni sedan i era sociala medie-kanaler. Ju större ert interna engagemang är, desto mer spridning får era blogginlägg. I era blogginlägg lägger ni in en CTA som exempelvis leder er potentiella kandidat vidare till en nedladdningsbar medarbetarpolicy eller en guide om att jobba här. För att ladda ner guiden måste den potentiella kandidaten lämna sina mailuppgifter.

Underhåll

När du väl har personens mailadress kan du successivt börja arbeta på er relation – genom workflows. Med personliga utskick om exempelvis lediga tjänster, nya medarbetare eller blogginlägg om vad som händer på ditt företag kan du värma den potentiella kandidaten. Tänk långsiktigt och skicka inte för många utskick– det upplevs troligtvis som tjatigt.

Rekrytera

Genom dessa personliga utskick kommer den potentiella kandidaten att få sig en starkare uppfattning om ditt företag, hur det är att arbeta där och landa i om det är något för hen. När du väl behöver rekrytera kan du gå igenom er lista med potentiella kandidater och se om det finns någon talang där som du skulle kunna anställa. 

Med Inbound Recruiting kommer du alltså ha intresserade kandidater som vill arbeta hos er – hela tiden! Lyxigt eller hur?

Hör av dig till oss om du vill veta mer om Inbound Recruiting!