Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram eller Snapchat? Ja, det finns en uppsjö av sociala kanaler idag och att sitta med alla framför sig kan (med all rätt) kännas övermäktigt.
En vanlig fråga som många marknadschefer/-ansvariga ställer sig är: Måste vi finnas överallt? Det här bloggade min kollega Gabrielle om för ett tag sedan där hon gav det lugnande svaret: Nej, man måste inte finnas överallt!
Däremot är det bra att finnas någonstans eftersom sociala medier trots allt är viktigt för att knyta nya affärskontakter, stärka varumärket och få en möjlighet att föra dialog med såväl befintliga som potentiella kunder. Men var ska man börja och hur vet man var man ska lägga krutet? Jag tänkte hjälpa dig på traven med fyra frågor du bör ställa dig själv:
1. Varför vill du synas i sociala medier?
Innan du väljer vilken eller vilka kanaler du vill satsa på bör du fråga dig själv varför ni vill synas på sociala medier. Vill ni primärt etablera nya kontakter, sälja produkter eller öka företagets varumärkeskännedom? Beroende på vad syftet är finns det mer eller mindre passande kanaler. Vill ni inspirera kan Instagram passa bra medan LinkedIn i regel är mer lämpligt för att generera leads.
2. Var finns din målgrupp?
Det är lätt hänt att man väljer kanaler som antingen 1) är störst, 2) har hög status eller 3) känns roligast att jobba med. Här måste du tänka på vem du faktiskt ska kommunicera med – era buyer personas! Om inte de finns på exempelvis Twitter så blir det irrelevant för er att finnas där. Tid är pengar och det finns ofta inte överflöd av resurser, så det gäller att prioritera rätt. Gör lite research och kartlägg vilka kanaler dina potentiella kunder faktiskt rör sig i och lägg din energi där för bästa möjliga resultat.
3. Kan du kanalernas språk?
Låt säga att era buyer personas finns på LinkedIn och Facebook och att du valt att satsa på just dessa kanaler. Kul! Innan du börjar posta inlägg till höger och vänster är det dock viktigt att komma ihåg en sak – alla kanaler har olika syften och olika “språk”. Inlägget du väljer att publicera på LinkedIn, som är en kanal där människor i regel rör sig i sina professionella roller, fungerar inte nödvändigtvis lika bra i exakt samma form på Facebook som upplevs som en personligare kanal.
4. Finns resurserna och det interna engagemanget?
Det är viktigt att komma ihåg att sociala medier just är sociala medier där du förväntas föra en dialog snarare än en monolog. Med det sagt måste det finnas både tid och internt engagemang för att lyckas. Det yttersta ansvaret för respektive kanal bör vara koncentrerat till en person (som måste kunna offra både tid och kärlek), men engagemanget hos medarbetarna är ack så viktigt. Ju fler på ditt företag som engagerar sig i en kanal, desto högre engagemang kommer ni få tillbaka av följarna. Är dina medarbetare exempelvis aktiva på LinkedIn kommer deras draghjälp i form av likes, kommentarer och delningar vara ovärderlig.