Marknad, Sälj

Vad är social selling?


Vad innebär det nya buzzordet social selling egentligen? Och kanske ännu viktigare, hur kan man börja använda sig av det? I detta blogginlägg kommer vi bryta ner fenomenet bit för bit samt ge dig tillgång till en steg-för steg guide till hur du enkelt blir bäst på social selling.

Först och främst – vad innebär det?

Social selling kan enkelt bli förväxlat med social media marketing – men i ärlighetens namn är social selling mer likt influencer marketing. Social selling utförs på våra sociala plattformar och har generellt samma KPI:er som SoMe och influencer marketing. Dock, inom SoMe marketing så skapas content som baseras på varumärkets målgrupp och tonalitet. Det är företaget som talar till sina följare. Inom social selling ligger fokuset på dig och ditt personliga varumärke. Därav kan vi mer likna det vid influencer marketing, där det är influencers och deras röst som influerar sina följare mot ett köpbeslut.

Bli inte avskräckt nu, vi kommer inte be dig starta en Youtube-kanal och producera “What I eat in a day”-videos och börja leta efter samarbetspartners (om du inte vill det så klart, för i så fall så kör bara kör). Social selling kan vara ett kraftfullt verktyg för dig som privatperson men även i egenskap av anställd, för entreprenörer och för ägare av företag. Social selling handlar om att förmedla det värdet som du har att erbjuda och ytterligare stärka ditt förtroende gentemot dina följare.

Vem är social selling för?

Så, vem vinner på att använda sig av social selling? Enkelt svar – alla.

För privatpersoner kan social selling användas som ett verktyg för att bygga sitt egna personliga varumärke. Om du är företagsägare eller anställd i en nyckelposition så kan social selling hjälpa dig att öka företagets awareness från en annan infallsvinkel, samt att det kan leda till att du hittar nya prospects såsom nya kunder eller potentiella rekryteringar.

Om du är anställd som säljare så är social selling kanske speciellt viktigt! Här kan du se din LinkedIn som en förlängning av ditt kontaktnät med prospects. Med en tydlig närvaro på sociala medier, i detta fall LinkedIn, så skapar du trovärdighet och styrker din kompetens.

Högt och lågt, alla har något att vinna på att implementera social selling.

En undersökning av LinkedIn visade bland annat att:

  • Företag som är marknadsledande inom social selling skapar 45% fler säljmöjligheter än företag som har ett lågt social selling index
  • Företag som prioriterar social selling har 51% högre chans att nå sina säljmål
  • 78% av företag som använder social selling säljer mer än de företag som inte finns på sociala medier

Sitter du som beslutsfattare på ett företag som ännu inte implementerat social selling? Då kan det vara dags nu!

Do’s and Don'ts inom social selling

När vi pratar om social selling pratar vi inte om att reposta andras inlägg eller enbart dela jobbuppdateringar. Tänk tillbaka till dig själv – vilket typ av content tycker du är intressant att ta del av på sociala plattformar?

Idag handlar sociala plattformar mycket om att söka efter information och ta del av inlägg som ger dig ett värde. Visste du till exempel att 75 % av av alla kunder blir påverkade av sociala medier när de ska fatta beslut om att ingå ett samarbete eller köpa en tjänst eller produkt? Dessutom använder 84 % av alla beslutsfattare, såsom vd, sociala medier för att fatta beslut. Sociala medier fortsätter att växa, och därför är en närvaro på diverse plattformar med hjälp av social selling otroligt viktigt.

Om du delar med dig av värdeskapande content kommer dina följare engagera sig i det du publicerar, och ditt kontaktnät kommer med tiden att växa. På LinkedIn har vi även fördelen med att flödet är organiskt på det sättet att om John Doe lägger in en like på ditt inlägg så visas det för hans följare i deras flöde. Detta leder till mer exponering och i sin tur mer engagemang.

Dra dig inte heller för att använda de olika funktionerna som LinkedIn erbjuder! Polls är ett utmärkt verktyg inom social selling, då det kan ge dig insikter om hur dina följare ser på ett visst ämne. Låt oss säga att du jobbar med att sälja hemlarm – skapa då en poll där du frågar om dina följare känner sig trygga i sina hem. De som svarar nej på din poll är potentiella, varma leads som du sedan kan ta kontakt med.

Det är också viktigt att spendera tid på plattformen. Om du publicerar ett inlägg och sen stänger ner appen tills det är dags för nästa inlägg, kommer du gå miste om många värdefulla interaktioner. Svara på de kommentarer du får, gilla andra personers inlägg, kommentera, dela, svara på polls. Ju mer du engagerar dig, desto mer engagemang kommer du få i gengäld.

Är du redo att bli bäst på social selling? Grymt! Ladda ner vår fullständiga guide där du steg för steg får lära dig hur du ska implementera social selling.

Mycket att tänka på? På Invise kan vi hjälpa dig att öka din närvaro på sociala medier och stärka ditt personliga varumärke. Boka 30 minuters kostnadsfri rådgivning med en av våra specialister för att ställa frågor och höra om hur vi kan hjälpa dig!

Publicerad

Läs mer