Conversational marketing är en del av inbound marketing – precis som mailutskick eller bloggande. Inbound marketing handlar i första hand om att skapa värde för kunden i den kanal där hen befinner sig – oavsett om det är på Facebook, Instagram, i bloggar, eller på Youtube. Eftersom dagens teknik har möjliggjort conversational marketing på samtliga av dessa plattformar så har du alla förutsättningar i världen att använda detta som en sömlös, integrerad del av din inbound marketing!

Dharmesh Shah, en av HubSpots grundare,  menar att conversational marketing inte är en ny företeelse. Begreppet har funnits i minst 10 år! Företag har haft viktiga dialoger med kunder i urminnes tider, men anledningen till att conversational marketing har vuxit sig så stort idag ÄR just på grund av teknikens möjligheter. Samtidigt har konsumentbeteendet förändrats radikalt – kunderna kräver att kunna prata direkt med företag, och få hjälp direkt. BOOM – conversational marketing är trendigare än någonsin!

“We can have direct, one-to-one conversations with individual customers on their timeline — not ours.”

– Dharmesh Shah

Slutsats: Konversationer är ingenting nytt – men möjligheterna för conversational marketing är det.

Och med hjälp av inbound marketing finns chansen att uppnå något ännu större med dina kunddialoger. Först och främst kan du attrahera potentiella kunder, och därefter fortsätta använda conversational marketing för att betona att de kan prata med dig precis när de vill, var de vill och hur de vill. Att ge målgruppen kontroll och låta dem interagera med ert varumärke på sina egna villkor är nyckeln till både inbound marketing och conversational marketing.

Hur funkar conversational marketing inom inbound?

Även om det kanske inte framgår vid första anblick så består en kundresa faktiskt av flera typer av dialoger. I attraktionsfasen, första steget i buyer’s journey, är conversational marketing dock inte så framträdande – eftersom tröskeln till att upptäcka nya företag via meddelandeplattformar (och börja interagera med dem direkt) fortfarande är ganska hög. (Facebook Messenger kämpar på med sin Discover-flik, som lanserades under 2017, men här i Sverige går det fortfarande rätt långsamt.)

Däremot är conversational marketing en helt oumbärlig kanal när det kommer till att fånga in leads – istället för att använda sig av vanliga formulär! Därefter kan säljteamet chatta järnet med era leads för att tipsa om intressant content, länka till produkter de söker, berätta mer om villkoren och värma upp dem riktigt ordentligt. När de väl blivit kunder är conversational marketing den bästa kanalen för snabb och smidig support. Inbound, all the way!

Du har väl inte missat våra tidigare inlägg om conversational marketing?