Marknad

3 viktiga kompetenser i vinnande marknadsteam


Content

Det var längesen vi snackade om att content var king. Idag är ALLT content. Det kluriga är att komma på, och förstå, vilken typ av innehåll du behöver producera. De framgångsrika marknadsteamen har en contentstrategi som grundar sig i datadrivna insikter och målgruppens utmaningar. Kompetensen kräver alltså en eller flera personer som har koll på både SEO, analys, buyer personas (målgrupp) och hur man jobbar med content marketing i olika format för olika plattformar.

I en Trumpifierad värld av alternativa fakta har autencitet aldrig varit viktigare än nu. Därför är det helt nödvändigt att också prata om företagets existensberättigande, värdet av det egna erbjudandet och egna ställningstaganden på rätt sätt. Gärna uppbackat med fakta!

Du behöver dessutom kunna skriva för användaren, för att skapa rätt känsla, men också för att guida dem till rätt beslut. Läs mer i vårt inlägg om UX-writing

Marketing automation

Utan data är du bara ytterligare en person med en åsikt. 

Inget stämmer väl mer in på detta briljanta citat än ett företag som saknar kompetens inom marketing automation. För att du ska kunna få resultat av dina automatiserade mailutskick behöver du vara otroligt påläst om din målgrupp, analysera din data och segmentera dina kontakter på rätt sätt. Ett väloljat marketing automation-maskineri kan ge dig leads på löpande band! Men så länge det inte görs på rätt sätt växer förlusten av obearbetade kontakter som kunde ha blivit kunder för varje dag. 

En vanlig orsak till uteblivna resultat inom marketing automation är att en marknadsförare som redan har tusen saker att göra får uppdraget på sitt bord – utan att känna till grunderna. Marketing automation är komplext – och det räcker inte med att bara förstå sina kunder för att lyckas kommunicera på rätt sätt med dem!

Behöver du boosta din kompetens inom marketing automation? Signa upp dig på Invise exklusiva Marketing Automation Boot Camp – en snabbutbildning för marknadsförare

Annonsköp

Till sist: Det spelar ingen roll om du gör kickass-content om ingen kommer att se det. Det kanske låter som en självklarhet. Men faktum är att ett av de vanligaste misstagen företag gör är att lägga hela budgeten på att skapa kvalitativt innehåll, men inga pengar på att faktiskt sprida det till målgruppen. 

Precis som med marketing automation brukar uppgiften “sociala medier” ges till någon som redan har fullt upp på marknadsavdelningen. Men bara för att det går hyfsat enkelt att köpa räckvidd betyder det inte att du når rätt personer för att skapa affärer. För att verkligen lyckas nå ut till dina målgrupper behövs en specialist som kan hantera paid media – både på sociala medier och på Google. Har du inte har ett tillräckligt stort team för den uppgiften? Utbilda någon att bli en grym kravställare mot era samarbetspartners.

B2B-kanalen nummer 1  Den kompletta guiden för annonsering på LinkedIn Ladda ner nu!

Digitaliserad kommunikation och stor tillgång till data ökar kraven på oss som jobbar med marknadsföring. Den heliga treenigheten “rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle” har aldrig varit viktigare än nu – även inom B2B. Har du vad som krävs för att få den där drömkunden att klicka sig in på din webbplats och konvertera? Let’s find out!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer