Marknad

9 saker du absolut inte får göra i ditt nyhetsbrev


Vem är viktigast: du eller kunden?

Att nyhetsbrev har dåligt rykte är egentligen inte så konstigt – merparten är skrivna ur ett inifrån-och-ut-perspektiv där man sätter företagets budskap först. 

Inom inbound marketing är inställningen precis tvärt om: kunden står i fokus. Men hur skriver man egentligen nyhetsbrev där läsaren är viktigast, i praktiken?

Läs mer om inboundmetodiken

9 vanliga misstag i nyhetsbrev – och vad du ska göra istället

1. Skriver opersonligt

“Kära kund” får en att direkt trycka på radera-knappen. Var personlig och mänsklig istället, och skriv direkt till läsaren! Om du kan räkna antalet “du” i copyn på två händer är du på rätt väg. Skicka också mailet från en personlig avsändare. Ställ frågor och besvara mail du får.

Tips: Personifera ämnesraden! Här är några olika varianter som presterar bra och ökar öppningsfrekvensen:

  • Förnamn [“Nadia, här får du …”
  • Plats [“Göteborgs 5 bästa ramen-ställen”]
  • Livshändelse [“Till dig som är ny husägare”]
  • Företagsnamn [“Är Xs data i riskzonen?”]
  • Tidigare köp [“Till ditt nya ståskrivbord”] 
  • Yrkestitel [“Endast for HR-chefer”]

Glöm inte A/B-testa och se vilket som tilltalar din målgrupp mest.

2. Tar mer än du ger

Ett nyhetsbrev är inte ett säljmail – det bygger relationer. Satsa därför på 95% värdeskapande innehåll och 5% på sälj, det vill säga motsatsen till vad många företag gör. Vad som räknas som ‘värde’ beror primärt på läsaren men också ditt erbjudande. Utbildande innehåll slår ofta högt.

3. Saknar tydligt mål

Målet “att sälja mer” är inte tillräckligt specifikt. Tänk istället på hela köpresan. Vem är läsaren, och vad behöver hen just nu? Gör det lätt för kunden att ta nästa steg i köpresan och välj en konverterande CTA.

Tips: Ibland kan en mjukare formulering som t.ex. “Se lediga tider” istället för “Boka nu” öka klickfrekvensen. En mindre påtvingnande uppmaning kan presentera en enkel möjlighet istället för att tvinga fram ett särskilt beteende. Testa dig fram och se vilket som tilltalar din målgrupp mest! 

4. Struntar i kontexten

Det spelar ingen roll hur bra design och välskriven copy du har; om sammanhanget är otydligt kommer du inte behålla läsarens uppmärksamhet särskilt länge. Förklara varför du skriver om just detta, hur det förhåller sig till vad du vet om läsaren sedan tidigare och vad man ska förvänta sig framöver.

5. Svåra att skumma

Idag är vår koncentrationsförmåga när vi konsumerar innehåll sämre än någonsin. Layouten måste därför vara tydlig och lätt att navigera. Testa t.ex. AIDA-modellen när du strukturerar upp ditt innehåll och prioritera bra bilder, hög läsbarhet och whitespace.

Tips! Föreställ dig att ditt mail är en tratt där besökaren guidas genom faserna Awareness, Interest, Desire och Action (AIDA). Varje fas måste vara med och komma i rätt ordning. Såhär fungerar det i praktiken:

Illustration av AIDA-tratten

  1. Awareness: Skriv en tidtitel som fångar läsarens uppmärksamhet direkt. Det kan t.ex. vara en teaser på erbjudandet i mailet eller något med chockfaktor. 
  2. Interest: Det är dags att presentera ditt erbjudande men gör inga klassiska säljklyschor. Fokusera istället på läsarens behov och beskriv vilka fördelar hen får genom att ta ditt erbjudande.
  3. Desire: Lägg på ännu ett lager av känsla. Det kan vara exklusivitet (“var den första som”) eller begränsat antal (“bara 5 exemplar kvar”).
  4. Action: En tydlig, målgruppsanpassad CTA-knapp som förklarar exakt vad som händer om man klickar på den.

Läs mer: 5 vanliga misstag du gör i nyhetsbrevet

6. Skippar välkomstmailet

Ett kort hej som välkomnar läsaren till nyhetsbrevet gör upplägget framåt solklart, men trots det skippar 43% välkomstmailet. Var inte en av dem. 

Fun fact: Välkomstmail har 4x högre öppningsfrekvens och 5x högre klickfrekvens än vanliga nyhetsbrev. Dessutom öppnar 74% välkomstmailet direkt. Du måste ta chansen att göra ett bra första intryck!

7. Bortprioriterar mobilanvändarna

Ungefär hälften av alla mail som skickas öppnas på mobilen. Trots det är det många företag som skippar mobilanpassningen. Bilder, copy, titel och preview-text måste vara snyggt och inbjudande även i skalat format.

Tips! Undvik långa ord när du skriver eftersom det lätt blir avstavat på mobilskärmar. Säg “frågor om hållbarhet” istället för “hållbarhetsfrågor” för att minska risken.

8. G(l)ömmer knappen för att avprenumerera

Det är både fult och förbjudet. Vill man sluta läsa – gör det lätt. Du vill inte att en person avprenumererar och blir irriterad. Man vet aldrig om personen kommer tillbaka.

Tips! Vad händer när läsaren klickat på “Avprenumerera?”. Vad står det där? Ta chansen att vända en negativ upplevelse till något positivt (men passa dig för att göra processen för krånglig eller att be läsaren om för mycket – då får det motsatt effekt).

9. A/B-testar inte

Det är svårt att göra helt rätt direkt. Avsätt tid och resurser för att testa dig fram. Du kommer se att det finns en sweetspot för ditt innehåll, din layout och din segmentering.

Tips! Var metodisk och ta en sak i taget. Börja t.ex. med avsändaren: vilket har högst öppningsfrekvens – mail från avsändaren “Företag X” eller “Förnamn Efternamn”? Lär dig av dina erfarenheter och inför det med bäst resultat i ditt nästa utskick. 

Sammanfattning

Nyhetsbrev när det görs rätt är ett effektivt verktyg där du stegvis värmer dina kunder genom köpresan men det kan lätt gå snett. Tänk på detta:

  • Ge mer än vad du tar
  • Skriv lagom personligt 
  • Ha ett tydligt mål
  • Tänk på kontexten
  • Gör innehållet lätt att skumma
  • Skicka ett välkomstmail
  • Glöm inte mobilanvändarna
  • Gör det lätt att avprenumerera
  • A/B-testa för att lära känna läsarna

Vill du också ha ett nyhetsbrev som konverterar? Boka ett onlinemöte med en inbound-specialist så hjälper vi dig igång.

Det plingar till i inkorgen och du läser ett stressat mail från VD:n: “Lägg in vår nya produktinfo i nyhetsbrevet och skicka ut det till alla våra kunder snarast!”. Du blir direkt skeptisk. Borde man inte anpassa innehållet efter läsaren? Här listar vi de vanligaste nyhetsbrev-missarna och vad du ska göra istället så att ditt nästa utskick levererar.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer