Dina kunder kanske är på semester, men det betyder inte att de är helt utloggade. Däremot kan du glömma kampanjer och allt som har med era produkter och tjänster att göra. Istället behöver du fånga din publik med varumärkesbyggande content som matchar deras state of mind. Här är några tips på hur du fyller innehållskalendern inför sommaren.

Kolla statistiken från tidigare somrar

Det är roligt att inspireras av andra, men det är lätt att glömma bort att du själv sitter på massa bra insikter som kan hjälpa dig i ditt idéarbete. Gå tillbaka till tidigare somrar och se vad som har funkat bra – och när det har funkat bra. Det är ju ditt eget material så det är heelt okej att köra copy+paste with a twist!

Återvinn innehåll som gått bra!

Skapa infographics av ett blogginlägg, göra Instagram-unika inlägg av listor och förvandla en längre video till korta klipp för sociala kanaler. När du plockar av dig solbrillorna och börjar titta på ditt gamla innehåll med nya ögon kommer du få massa idéer kring hur du kan paketera om och återanvända ditt bästa content.

Anpassa efter säsongen och datum kopplade till något kul

Det händer en massa skoj på sommaren! Har du idétorka kan du få massa grymma uppslag genom att lista alla happenings och se om du kan koppla ditt företags content till något av dem. Och var kreativ – det behöver inte vara en perfect match, bara något som finns i folks medvetande eller som det pratas om. Midsommar, folk som går på semester, folk som kommer tillbaks från semestern, Kronprinsessan Victorias födelsedag, fotbolls-VM, OS, kräftskiva, lokala events, kantarellpremiären, festivaler, skolavslutning, skolstart…. You get the picture!

Kör på säkra kort!

Vi är helt för att utmana, men det är inte läge att testa och experimentera när du inte har resurser att hantera kritik eller feedback. Krångla inte till det för dig! Välj mindre kontroversiella ämnen för semesterperioden om du inte har möjlighet att ta vara på reaktioner och föra dialog med dina följare. Så kan du spara den riktiga dynamiten till hösten.

Testa fördjupande content

Vi som skapar content vill ju helst att det ska bli läst, lyssnat eller sett. Och är det något vi vet så är det att tålamodet hos mottagaren är kort. Vi vill vara direkta, snärtiga, härliga och hålla kvar personen till slutet för den där sista CTA:n. Men är det någon gång du ska testa en long-read eller ett fördjupande poddavsnitt så är det under sommaren. Många tar sig mer tid att läsa lite längre artiklar eller lyssna på poddar när de inte är lika stressade. För visst känns det mer kravlöst att ligga i en solstol, på bryggan eller i hängmattan och lära sig något nytt, än att försöka klämma in det på bussen till jobbet under morgonrushen?