Marknad

5 uppgifter ditt marknadsteam inte klarar utan en Marketing Automation Specialist

Marketing automation specialist

1. Du kan skapa skräddarsydda upplevelser

Låt oss säga att du säljer prefabricerade hus. Med hjälp av data kan du som tillverkare fånga upp nyckelfaktorer om en potentiell kund – kanske att det är en familj som söker söker en villa i 120-150 kvm-klassen. Utifrån den informationen kan en MA göra en segmentering i ditt CRM-system som ser till att du inte marknadsför villor i storleksordningen 250 kvm till just denna köpare.

En MA skräddarsyr alltså automatiserade upplevelser utefter den data du har kring dina kunders beteenden och förutsättningar. Upplevelserna blir då dynamiska och beter sig olika beroende på de val dina kunder gör under köpresan. På så sätt är erfarenheten alltid individanpassad vilket ökar chansen att kunden väljer att gå vidare till nästa steg.

2. All din data på en och samma plats

Data är fantastiskt – utan det kan vi bara gissa oss fram. Men om du inte har ett effektivt sätt att analysera eller använda din data faller den platt. 

En MA sätter upp en strategi för vilken data du ska samla in för att skapa så pricksäkra segment, relevant innehåll och insiktsfulla rapporter som möjligt. När du använder ett system som innefattar både marketing automation och försäljning (som t.ex. HubSpot) så skapar du flexibla möjligheter att även fånga in säljavdelningen i strategin, vilket är en förutsättning för att få marknad och sälj att leva i symbios. På det sättet kan du mäta ROI på din marknadsföring och dra analyser över vilka marknadsföringsaktiviteter som faktiskt bidrar till affär!

Med all din data på en och samma plats får du konkreta insikter om din marknadsföring och producerar därmed bättre resultat i framtiden. Det gör det också möjligt för dig att skapa anpassade rapporter för olika ändamål, som t.ex. ett ledningsgruppsmöte eller en presentation.

3. Lär känna dina kunder – på riktigt

Hur vet du att du känner dina kunder? Du måste testa dina besökare för att lära känna din målgrupp. Utan den vetskapen är det omöjligt att veta vad i din marknadsföring som fungerar eller inte. 

Vi leker med tanken att du driver en plattform där företag kan samla allt sitt PR- och kommunikationsarbete på en och samma plats, men att du velar mellan att använda ‘Boka demo’ eller ‘Prova gratis’ som CTA på din hemsida. Du tror att ‘Boka demo’ konverterar just din målgrupp bäst, men hur kan du bli säker? Jo, du A/B-testar. Genom att visa vardera CTA till olika besökare under en viss tidsperiod kan du mäta deras engagemang och komma fram till vilken av dem som fungerar bäst. När du vet hur din målgrupp faktiskt beter sig kan du fatta informerade beslut och konverteringsoptimera dina användarupplevelser, och därmed skapa leads av bättre kvalitet. 

En MA har den tekniska förmågan som krävs för att sätta upp tester som producerar rätt typ av data. Detta innefattar att skapa testerna i ditt CRM-system, bestämma vilka datapunkter som ska mätas, analysera resultaten och göra slutsatser därefter. 

4. Hur ska du annars segmentera din data?

Ett digitalt marknadsföringsteam har ett konstant ingående flöde av data – vilket är toppen. Men hur ska ditt CRM-system veta vilken data som ska hamna var? 

Genom att skapa och applicera anpassade egenskaper för olika datapunkter i ditt system kan en Marketing Automation Specialist konstruera en automatisk segmentering av din databas. Dessa segment kan vara allt från demografi till hur långt i köpresan kunden har kommit. 

Baserat på dessa segment kan du skapa listor med kontakter och målgrupper som alla är mottagliga för ett visst budskap – som t.ex. en kampanj eller ett mailutskick. Att rätt person får rätt information vid rätt tillfälle är nyckeln till bra marknadsföring. 

5. Inte bara en Marketing Automation Specialist

Marketing Automation och Sales Automation är två olika saker – men en MA kan hjälpa dig med båda. 

Medan Marketing Automation går ut på att optimera och förenkla marknadsaktiviteter, så hjälper Sales Automation dina säljare jobba mer effektivt i sitt CRM-system. Det kan handla om att skapa automatiserade ärenden och påminnelser i systemet eller etablera pipelines som visualiserar och rapporterar försäljning. Även uppföljningar och en stor del adminjobb kan automatiseras för att frigöra tid hos säljavdelningen.

En MA skapar på så vis en brygga mellan sälj och marknad. Målet är att konstant optimera bryggan för att säkerställa att rätt säljare får in rätt typ av leads, och att de därefter tar bästa möjliga actions på dem.

Tips från specialisten

Sist men absolut inte minst: ha ett “data mindset” och planera din strategi väl innan du sätter igång. Ju bättre du planerar för vilken data du vill använda och hur du ska skala med den, desto mer pricksäker kommunikation och smartare teknisk implementing skapar du. Men det är viktigt att inte göra din strategi alltför övermäktig och stor från början – det kan skapa friktion och hindra dig från att någonsin komma igång på riktigt.

| Framgångsrik marketing automation bygger på att du sätter en genomtänkt strategi innan du implementerar något i ditt MA-system. Det är vanligt att bli ivrig och börja i andra änden, vilket i princip aldrig fungerar i längden.

- Erik Eliason, Marketing och Sales Automation Lead på Invise

Vill du lära dig mer om hur en Marketing Automation Specialist kan hjälpa dig effektivisera dina sälj- och marknadsaktiviteter? Läs mer på vår hemsida.

En Marketing Automation Specialist, eller MA, automatiserar, förenklar och optimerar dina marknads- och säljaktiviteter. En MA är ofta drivande när man börjar jobba mer datadrivet, och hjälper dig frigöra värdefull tid hos din marknads- och säljavdelning. Ett automatiserat och datadrivet arbetssätt ger dig också bättre förståelse för dina kunder, vilket hjälper dig skräddarsy och personifiera din kommunikation. Därför har vi här listat de fem största anledningarna till att ha en Marketing Automation Specialist i ditt team.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer