Sales automation är ett arbetssätt som kommer att förändra din syn på hur ditt säljteam jobbar. Med sales automation öppnas det upp helt nya möjligheter och det kommer inte bara gynna dig som säljchef och dina säljare, utan dessutom dina potentiella kunder. Det i sin tur leder till ökad effektivitet, personligare kommunikation och bättre struktur. Det låter bra va? I den här guiden får du veta mer om hur sales automation går till och varför det är framtidens arbetssätt för vinnande säljavdelningar!

1. Vad betyder sales automation?

Översätter vi begreppet sales automation rakt av får vi fram försäljningsautomatisering och här kan det skapas förvirring. Vad hände med det kända uttrycket “människor köper av människor – inte maskiner” om vi ska jobba med automatiserad försäljning? Det uttrycket är still very much alive and well! Sales automation innebär att vissa delar av din säljprocess automatiseras, absolut inte hela. Det är samlingsnamnet på ett helt arbetssätt som implementeras för att i grund och botten effektivisera säljavdelningen och ditt arbete. Metoden hjälper bland annat till med att:

  • Accelerera hela säljprocessen
  • Prioritera säljarens tasks
  • Reducera svarstiden på mejl
  • Säkerställa att inga leads faller mellan stolarna
  • Sammanställa data och insikter som är relaterade till försäljning
  • Öka produktiviteten hos dina säljare

Men vad krävs för att lyckas? Svaret är ett riktigt bra CRM-system som har sales automation-funktioner. Helst ska ditt CRM också vara integrerat med ett bra marketing automation-system. På Invise jobbar vi med både marketing- och sales automation i HubSpot – systemet som ger oss alla verktyg vi behöver.

2. HubSpot frigör tid för dina säljare

Det finns nog inte en enda säljchef som inte önskar att säljarna i teamet sprang på fler möten än de gör i dagsläget. Här är det sällan viljan som saknas hos säljarna – det är bristen på tid. Genom att fokusera på rätt saker kan säljteamet utöka sin kapacitet med så mycket som 46 %, enligt en studie från HubSpot. En säljare lägger mer tid på administration än många utomstående tror. 

Känner du igen scenarion som att: 

  • Ringa ett samtal utan svar – skriva in det i ditt CRM? 
  • Skicka ett mejl – skriva in det i ditt CRM?
  • Ringa ett samtal och du får svar – skriva in samtalsanteckningar i ditt CRM? 

Det är högst nödvändigt att få in informationen, men det blir lätt tröttsamt och det tar mycket tid. Det är vid just sådana tillfällen som sales automation kommer till användning..

Här är funktionerna inom sales automation i HubSpot som gör att säljare kan automatisera det administrativa, frigöra mer tid, gå på fler möten och sälja mer!

Se vad ditt lead gör i realtid

En av de absolut största fördelarna med sales automation i HubSpots Sales Hub är att all information om ett inkommande lead samlas i kontaktkortet – allt från vad ett lead gör på er sajt, till kommunikationen med en säljare. Här får säljaren exempelvis information om vilka blogginlägg eller sidor de har läst och hur de hittade till er sajt. Det skickas också ut en notis så fort de besöker sajten igen. Säljaren lär på så vis känna leadet och dennes intresseområden innan de tar en första kontakt. 

Personliga automatiserade mail

Sequences är en  funktion där alla dina säljare kan skapa personliga mejl som går ut till leads – helt automatiskt. Det går att skapa hur många olika sequences som helst och anpassa dem beroende på vilken arbetstitel eller intresseområde ett lead har till exempel. Med denna funktion skapas alltså ett flöde av olika mejl som går ut till en specifik person, med några dagars mellanrum. Här kan manuella tasks också läggas in – som exempelvis att lägga till ett lead på LinkedIn om hen inte har svarat på två mejl. Om leadet svarar på ett mejl ur en sequence bryts mejlflödet direkt och säljaren tar därifrån dialogen manuellt. 

Mötesbokning i mejl 

När en sequence är slut kan ditt lead boka möte med säljaren direkt i mejlet. Leadet får upp säljarens kalender och bokar in ett möte där ledig tid finns. Säljaren får alltså en notis om ett nytt bokat möte utan att de behövt kontakta kunden själv! Det har HubSpot skött, medan säljaren fokuserar på att gå på möten.

Mejl-mallar

Det går åt dyrbar tid om en av dina säljare skickar 40 mejl på en dag med förfrågningar om möte till olika leads och prospekts. Med färdiga mejl-mallar kan säljaren bara byta ut vissa delar för att personalisera mejlet men slipper skriva ett helt nytt mejl till varje kontakt. Detta gäller inte bara mötesbokningar, utan mejl-mallar kan även skapas för bekräftelsemejl och uppföljningsmejl efter möten. 

Ring och spela in samtal direkt i HubSpot 

Istället för att en säljare lägger tid på att skriva anteckningar från sina samtal i ett CRM kan de ringa och spela in sina samtal direkt i HubSpot! Då finns allting på plats i kontaktkortet och om en annan säljare av någon anledning tar över dialogen med en kund kan de lyssna in samtalet direkt via HubSpot, istället för att försöka läsa sig till rätt information.

3. Fördelarna för dig som säljchef

66 % av B2B-företag tror inte att deras säljchefer har rätt kunskaper för att leda och coacha säljare, men egentligen handlar det om att ha rätt verktyg på plats. Det är inte bara säljarnas arbete som effektiviseras genom att implementera olika sales automation-processer. Ditt arbete som säljchef kommer också att skötas mer effektivt och du kommer kunna hålla koll på allt från processer till utvecklingsmöjligheter via sales automation. Här följer några exempel:

Garanterad uppföljning av alla leads 

En gemensam oro gnager hos de flesta säljchefer – att alla leads inte får rätt uppföljning. Den oron kommer från att otillräcklig uppföljning av ett lead faktiskt är en av de vanligaste anledningarna till att en kund inte köper. Affärsmöjligheter kan alltså rinna ut i sanden bara för att en så simpel sak som att uppföljningen faller mellan stolarna. Med sales automation i HubSpot kan du sova gott om nätterna! Med sequences ser systemet till att alla leads följs upp eftersom alla placeras direkt i ett mejlflöde. Svarar ett lead inte på något mejl i en sequence kan de läggas in i en separat lista med leads som ska kontaktas igen vid ett senare tillfälle. Du har alltså alltid koll på dina leads.

Skapa prognoser med hjälp av data

Du som säljchef ställer troligtvis ett gäng frågor direkt till dina säljare för att skapa en trovärdig prognos framåt. Frågor som ser ut ungefär så här:

  • Hur ser din pipe ut? 
  • Hur många möten har du bokat?
  • Hur många leads har kommit in?
  • Har du följt upp alla dina leads?
  • Hur många affärer kommer du stänga denna månad?

I HubSpot samlas all denna data automatiskt och du kan följa upp säljarnas individuella pipelines, tasks, aktivitetsnivå, antal möten och stängda affärer när du vill. Skapa en skräddarsydd dashboard med den information du önskar i en och samma vy.

Säkerställ att alla dina säljare följer samma process

Med sales automation kommer du att kunna säkerställa att alla säljare följer samma process. Eftersom all data om ett lead och dess bearbetning sparas i HubSpot ser du vad som fungerar. Via denna information kan du både hitta framgångsfaktorer och var ni brister. Lär dig exempelvis från de säljare vars sequences presterar bäst och anpassa de sequences från säljare som inte ligger på riktigt samma nivå. 

4. Så kommer du igång

Det bästa sättet att se vad HubSpot kan göra för dig som säljchef är givetvis att testa själv! Här på Invise arbetar vi med just HubSpot eftersom det täcker in alla delar – från marketing till sales och är dessutom väldigt lättanvänt för hela organisationen, vare sig ni riktar er mot enterprise-kunder eller små- och medelstora företag.

Visste du att det även är möjligt att integrera ert befintliga CRM med HubSpot? Systemet lämpar sig väl för olika integrationslösningar så att du inte behöver hoppa mellan systemen.

Är du också nyfiken på vad HubSpot innebär, och hur det kan underlätta ditt och dina säljares arbete? Titta inte längre än hit! ➡ ➡ Testa HubSpot nu – helt gratis. 🔥🔥