8 säkra sätt att återanvända ditt content

1. Hitta dina rockstjärnor

För att få koll på vilket content du ska återvinna gäller det att logga in i analysverktygen och gräva lite i din statistik. Har du några stjärnkantade blogginlägg som sticker ut genom att dra iväg i trafik månad efter månad? Eller några poster i dina sociala kanaler som har gått ovanligt bra? Då har du hittat dina rockstjärnor, aka materialet du ska fokusera på! För det finns en anledning till att innehållet presterar bra. Det kan vara ett ämne som målgruppen går igång på eller en ton som bara känns sådär klockren. Oavsett vad så har du redan ett försprång – du har ringat in innehåll som du vet funkar på din publik. Det kan vara ett blogginlägg, ett podcastavsnitt, en video, en sociala medier-post eller vad som helst som särskiljer sig från mängden. Det är detta material du ska satsa på att återvinna.

2.Gör blogginlägg till en podcast eller tvärtom

Det enklaste sättet att återvinna innehåll är att återskapa content i ett annat format. Om du har ett grymt podcastavsnitt som lyssnare hela tiden återkommer till är det en utmärkt idé att skriva ett blogginlägg om samma ämne. Eftersom ett podcastavsnitt brukar rymma ganska mycket information är det till och med troligt att det blir flera blogginlägg. Du kan också bryta ut tips eller intressanta citat från avsnittet och skapa ett inlägg för dina sociala kanaler, som till exempel en bildspelsvideo. Eller varför inte skapa en podcast av en serie vällästa blogginlägg? Content som håller hög kvalitet går ofta att vrida och vända på för att passa alla tänkbara format och kanaler. Spåna fritt så kommer du plötsligt ha fyra nya contentidéer utan att ha gjort en enda minuts research.

3. Gör ett inlägg om dina inlägg

När du tror att du har vridit ur varenda droppe av ditt rockstjärnecontent finns det ännu ett knep att ta till. Samla dina mest lästa blogginlägg i en lista, eller skriv en sammanfattning av månadens/halvårets/säsongens/årets spaningar. Det kanske känns som att din publik redan har läst allt intressant du har postat, men det behöver du verkligen inte oroa dig för. Vi matas med så mycket innehåll dagligen att det är omöjligt att komma ihåg allt smart man har läst. Att upprepa sig behöver verkligen inte vara negativt, i alla fall inte när det handlar om content. Det är snarare så att din publik och dina följare uppfattar dig som en ännu starkare expert inom ditt område ju mer du pratar om det. Många tycker dessutom att det är skönt med denna typen av “samlingslistor” eftersom det känns som att det räcker med att läsa ett inlägg för att få koll på det viktigaste – så behöver man inte oroa sig för att ha missat något. “Våra 3 mest lästa blogginlägg i juni”, “4 viktiga insikter om content marketing” eller varför inte “Vi sammanfattar vårens inbound marketing-trender”? I inläggen listar du dina tidigare blogginlägg och skriver lite kort om varje. Det är nästan så att det här kan bli ett stående inslag – eller hur? ;)

4. Gör statistik eller citat till infographics

Har du blogginlägg eller annat content som innehåller sifferexempel eller som skulle kunna tas ut i grafik? Samla på dig allt material du kan hitta och gör infographics av det! Att kunna illustrera ett exempel på ett lättillgängligt sätt i en enda bild är särskilt tacksamt i sociala kanaler. Du kan också lyfta ut engagerande citat och skriva ett bra caption till, kanske ett i månaden? Då har du redan en massa inlägg på lager!

5. Gör dina starkaste blogginlägg till guider

Om du har ett blogginlägg som går som tåget kan det vara dags att lyfta ut det och göra det till ”premium content”. Vad det betyder? Att du skapar en guide eller ett whitepaper av inlägget och erbjuder det i utbyte mot besökarens mejladress. Är innehållet så intressant och eftertraktat är det ganska sannolikt att folk kan tänka sig att dela med sig av sin e-postadress i utbyte mot att få ta del av materialet. Och du får förtroende att fortsätta prata med en potentiell kund. Här gäller det att våga testa! Skala ned det tidigare blogginlägget till ett som är mer sammanfattande kring innehållet i ditt “premium content” och låt det fungera som en väg in till det fördjupande materialet. Då blir det snarare så att du erbjuder något extra för den som hittar dit!

6. Återvinn ditt videomaterial

Sitter du på massa videomaterial från webinars eller produktfilmer? Fundera över hur du kan återanvända det på bästa sätt. Du kan till exempel klippa ut sekvenser ur ett webinar och göra det till kortare klipp för dina sociala kanaler. Eller varför inte göra som Ica? De skapade ett hundratal giffar av sina filmer från den populära reklamsåpan som sänts under 18 år. Ett underbart sätt att ta vara på arkivmaterial och ge det nytt liv för en annan generation. Snyggt jobbat, Ica!  

7. Tidlöst innehåll (evergreen content)

Du har säkert hört begreppet “evergreen content” någon gång. Det betyder att innehållet är tidlöst, alltså att det inte bygger på en nyhet eller en tillfällig trend. Det kan vara saker som återkommer varje säsong, som att baka julgodis eller komma i form inför sommaren. Eller innehåll som ständigt är aktuellt, som hur du gör världens godaste pannkakor. Den här typen av content har lång livslängd och ger dig en stadig trafik till din webbplats. Men kom ihåg att optimera materialet från år till år så att din “evergreen” ständigt är relevant och aktuell.

8. Nostalgi

Många älskar nostalgi och det ska du såklart ta vara på! Framförallt organisationer som kommuner som ofta har tillgång till ett enormt arkiv med historiska bilder har enorm potential att lyfta äldre bilder i sociala kanaler där kontots följare har en stark relation till platserna och staden som förändrats genom åren. Men nostalgimaterial kan också vara så enkelt som en throwback på Instagram som påminner dina följare om hur mycket något har förändrats eller som blir en ögonöppnare. Många gånger är både Instagram, Facebook och Google duktiga på att själva påminna oss om vad vi gjorde för ett eller fem år sedan. En throwback till hur det lilla företaget som nu har vuxit sig stort såg ut för tio år sedan signalerar ju massa härliga vibes! Kom bara ihåg att ha koll på upphovsrätten när du använder bilder som någon annan har tagit.

Lycka till med att hitta dina rockstjärnor och maxa ditt content!