Den kompletta guiden för annonsering på Linkedin

Vad är viktigast när jag annonserar på LinkedIn för första gången?

Ska du annonsera på LinkedIn för första gången? Grattis – vad roligt! Då kan vi börja den långa resan tillsammans – för det kommer att bli en lång resa. LinkedIn är inget “quick fix” där du slänger in 1 000 kronor (som blev över från månadsbudgeten) och 50 nya leads bara trillar in. Detta är väldigt viktigt att förstå. LinkedIn har, tveklöst, enormt stor potential. Det säger sig självt; finns det över tre miljoner användare i Sverige på en plattform byggt för affärer blir matematiken enkel. Men inget i livet kommer gratis. Du måste ge det tid! Har du aldrig annonserat på LinkedIn tidigare behöver du jobba enligt en smart strategi. Det är ingen idé att kasta ut ett inlägg som: “Kom och köp vår fantastiska produkt” mot användare som inte är mottagliga för din något aggressiva framtoning. Samma regel gäller för inbound marketing – och det fungerar på exakt samma sätt på LinkedIn. Du behöver starta lugnt och bygga upp en relation till din målgrupp. Det absolut första du behöver fundera på är vad du har för mål med din annonsering. De flesta kan enas om att målet med en annonsering på LinkedIn handlar om att generera nya, intressanta leads. Det är ett bra mål, men då behöver du börja med följande steg:

1. Skapa annonser i syfte att öka brand awareness

Som tidigare nämnt är det ingen idé att slänga ihop en säljig annons det första du gör på LinkedIn. Berätta hellre om din produkt, ditt företag, din idé och låt mottagaren lära känna dig. Ingen kommer att köpa en produkt värd 100 000 kronor från ett företag de aldrig har stött på tidigare – allra minst från en annons. Att bygga brand awareness är ett långsiktigt arbete som lönar sig. Var beredd att lägga ner tid och pengar på just detta steg så garanterar vi att du kommer att kunna se resultat längre fram.

2. Skapa annonser som engagerar

Visa varför ditt företag är thought leader i branschen och varför man ska lita på er. Skapa innehåll som utbildar läsaren, peka på tydlig statistik och berätta om lyckade case med andra kunder. Varför ska en potentiell kund välja just er när de ska implementera ett nytt CRM-system (till exempel)? Berätta det! Använd gärna videoformat i era annonser – det skapar högre engagemang enligt statistik från LinkedIn. Då kan du även på ett snyggt och smidigt sätt berätta för användarna, i korta drag, vad din annons handlar om. Sedan behöver de bara klicka vidare på t.ex. ett blogginlägg för att läsa mer. Smart, smart, smart!

3. Skapa lead genererande-annonser

Nu har ni gått igenom steg ett, och minst 2-3 månader har passerat. Precis – tre månader. Låt processen ha sin gång. Nu kommer ju det roliga! Det är dags att skapa annonser för att generera leads, eller nya, potentiella kunder. LinkedIn har en supersmart funktion där du kan skapa formulär direkt i LinkedIn (i syfte att skaffa kontaktinformation från en kund). I utbyte ger du ifrån dig värdeskapande material, exempelvis ett case eller en guide. Genom det så kallade lead gen-formuläret behöver personen aldrig lämna LinkedIn, och därmed blir tröskeln för att hen ska ge ifrån sig sina uppgifter lägre. LinkedIn hämtar dessutom upp viss information från en användare automatiskt. Detta är information personen själv redan lämnat på sin profil – som namn, e-post, mejladress etc. Ytterligare en anledning till varför detta är så smidigt! 

Hur väljer jag målgrupp?

Målgruppen är a och o när det kommer till din annonsering. Var beredd att lägga ner åtminstone en timme på en workshop eller liknande där ni sitter i ett team och diskuterar igenom vilka kriterier ni anser att er målgrupp bör stämma in på. Därefter är det första tipset: börja brett! Har du aldrig tidigare annonserat är ni säkerligen inte särskilt kända för er målgrupp – åtminstone inte på LinkedIn, vilket ju är det som räknas om dina annonser ska synas där. Du vet förmodligen inte heller exakt vilka du vill nå, eller hur du når dessa. LinkedIn har ett gäng smidiga funktioner du kan använda i din segmentering.

Ett tips är att inte segmentera direkt på titlar, eftersom du förmodligen inte kommer att pricka helt rätt. Ska du verkligen ägna en halvtimme på att enbart sitta och söka på titlar, kanske till och med hitta på en titel du tror att en potentiell kund besitter?

Vi tar ett exempel: Låt säga att du vill nå en marknadschef någonstans i Sverige. Du väljer landet Sverige och titeln “marknadschef”. Då får du upp 2 800 medlemmar på LinkedIn. Chansen att någon av dessa 2 800 marknadscheferna kommer att se din annons, klicka på den och sedan fylla i ett formulär är tyvärr ganska liten. Föreställ dig istället ett mer verklighetstroget scenario. Det är förmodligen inte enbart en marknadschef som klubbar igenom när ett nytt CRM-system ska införas, eller hur? Det är mest troligt en diskussion som sker i samråd med en hel marknadsavdelning. Om du istället segmenterar enligt följande: "Yrkesnivå: Överordnad" och uppåt (detta inkluderar titlar där alla är beslutsfattare!) och sedan väljer "Befattning: Marknadsföring" – så når du 37 000 medlemmar som alla är beslutsfattare med titlar inom marknadsföring och som förmodligen är helt relevanta för dig. Stor skillnad va?

Vad ska jag sätta för budget?

Nu tänker du säkert: “Jag vill annonsera på LinkedIn, men varför är det så dyrt?”. Då kan du därefter ställa dig frågan: “Hur långt är ett snöre?”. Det kostar att annonsera på LinkedIn – men tänk på vad du har att vinna istället! LinkedIn är den mest relevanta plattformen för annonsering – i och med att informationen om dess medlemmar ständigt uppdateras. När du har fått ett nytt jobb och ringt din partner för att ta emot glädjerop, vad gör du då? Jo – du uppdaterar din LinkedIn-profil. På Facebook har du förmodligen fortfarande kvar information från tio år tillbaka som du inte ens har brytt dig om att byta ut. Ha det i åtanke. Ska vi prata kronor och ören så behöver du avsätta en rejäl del av marknadsbudgeten på LinkedIn. Gå tillbaka till punkt ett, och kom ihåg att du först ska skapa medvetenhet om ditt varumärke, sedan ska du visa att du är thought leader och utbilda dina besökare – sedan kan du kamma hem vinsten. Återigen – ingenting är gratis, det kräver att du lägger ner en gedigen budget.

Ett rekommenderat pris är självklart svårt att ange då varje företag och kampanj är unik – men räkna med att lägga minst 20 000 kronor på en kampanj som ska rulla i tre månader om du ska gå igenom steg ett, två och tre i strategin. Har du ett budskap du vill få ut snabbt kan du lägga några tusenlappar på en annons och maximera din budget för CPM (kostnad per tusen visningar). Detta är bra ifall du annonserar i syfte att få så stor räckvidd som möjligt, men inte nödvändigtvis är ute efter klick.

Har du en ganska tajt budget och vill ha full kontroll över vad du spenderar kan du välja att betala för CPC (kostnad per klick). Då når du en mer “klickbenägen” målgrupp enligt LinkedIns algoritmer. Ställ sedan kostnaden per klick mot nyttan varje klick gav dig för att kunna optimera dina kostnader i framtiden.  Vi ska inte vara alltför negativa nu – självklart GÅR det att annonsera på LinkedIn för en lägre kostnad än 20 000 kronor. Däremot kan du inte räkna med att det kommer resultera i något av värde. Som med all annan marknadsföring kräver LinkedIn-annonsering tid, pengar och en strategi som alltid följs upp och utvärderas.

Hur ska jag tänka kring innehåll?

Ett av LinkedIns kärnvärden är: Members First. Detta märks på flera olika sätt över plattformen, men det är även något du som annonsör bör ha i åtanke: Att skapa värde för din målgrupp. LinkedIn är ett nätverk där användarna inte förväntar sig att se “störiga” annonser eller pushiga säljknep!

Ge läsaren det hen vill ha

Var schysst och bjud på innehåll som stärker ditt varumärke, samtidigt som du berikar läsaren med material de behöver och efterfrågar. Exempel på sånt innehåll kan vara ett blogginlägg med titeln: “3 saker du inte får missa när du ansöker om bostadslån”, eller liknande beroende på vilken bransch just du är expert inom så klart.

Använd bra bilder – gärna med människor

Bildmaterial är alltid viktigt när du ska annonsera. Statistik från LinkedIn visar att bilder på människor generellt alltid går bättre än någon abstrakt illustration som inte säger något om vad innehållet faktiskt handlar om. En annan rolig fakta är att ifall du använder dig av en bild på en människa gynnar det din annons om personen faktiskt tittar på CTA:n. Allt är psykologiskt och vi människor styrs omedveten av sådana små, subtila pikar.

Tänk alltid "mobile first"

När du annonserar ska du alltid ha i åtanke att de flesta användare tillbringar tid på LinkedIn via mobilen. Undvik att använda alltför liten text på bild (typ en disclaimer)–  eftersom liten text i en mobiltelefon inte kommer att synas och kan irritera läsaren som snabbt scrollar vidare till ett mer tilltalande inlägg. Färger på dina bilder är också av stor vikt. Undvik att smälta in alltför mycket i bakgrunden och använd gärna en färg som får agera “thumb stopper”. Det vill säga att man hajar till och stannar upp i flödet när man ser en knallgrön bild eller en bild med stark orange färg. Statistik visar även att bilder på kvinnor får mer klick än bilder föreställande män.

Skriv korta rubriker

Vad gäller inläggstext till en annons rekommenderas korta rubriker som snabbt fångar uppmärksamheten. Håll dig till max 150 tecken för att undvika “read more”-knappen. En användare är sällan intresserad av att läsa ditt långa utlägg om varför just ER produkt kommer att förändra världen. Tänk exempel som:
“Därför måste du implementera en LinkedIn-annonsstrategi IDAG!”Visste du att LinkedIn får två nya användare per sekund världen över? Grymt för annonsering, va?
Väv gärna in statistik i din inläggstext – detta är något som användare generellt går igång på:
70% av Sveriges befolkning kommer att äga en elbil år 2030, är du en av dem?

Tips: Idéerna finns på er hemsida!

Tror du att du inte har något material du kan använda för att annonsera på LinkedIn? Då tror du fel! Ofta finns det massor att hämta från er hemsida, ni kanske bara inte vet vart ni ska leta. Plocka en mening från er produktsida som kortfattat beskriver vad ni gör, eller ta statistik från ert senaste case och voilà – du kan nu börja annonsera med hjälp av detta.

Vad ska jag undvika när det kommer till annonsering på LinkedIn?

Nu har du rätt bra koll på hur du ska gå tillväga när du sätter upp dina första annonser, hur du kan segmentera din målgrupp, ungefär hur du bör fördela din budget och vilket innehåll du kan använda dig av. Avslutningsvis finns det tre saker du ska försöka undvika när du annonserar på LinkedIn för att inte kasta pengar i den berömda sjön:

1. Du väljer en för smal målgrupp

Att använda hyper-targeting, som det kallas när man väljer en väldigt smal målgrupp, är ej att rekommendera. Har du annonserat tidigare, analyserat resultaten noggrant och lärt dig vilka som klickat och visat intresse kan du absolut smalna av din målgrupp – men inte innan dess! Ha din buyer persona i åtanke, fundera vilka människor du vill nå ut till och fastna inte i enbart titlar. Fokusera hellre en på inriktning av befattningar som marknadsföring eller IT för att inte riskera att missa en viktigt yrkestitel. Välj däremot inte hela världen när du drar igång din annonsering, någon typ av avgränsning måste alltid finnas. Att lära känna sin målgrupp tar tid, du behöver lära dig vart de finns och vilket innehåll som de vanligtvis interagerar med. Använd detta i din fortsatta marknadsföring för att till slut hitta en nischad målgrupp – som troligtvis kommer att vara benägen att klicka på dina annonser, lämna ut sina uppgifter och bli heta leads.

2. Du avsätter en för liten budget

Detta tål att upprepas om och om igen. Har du en femhundring över från förra månaden är det ingen idé att annonsera på LinkedIn. Din annons kommer helt enkelt inte exponeras för nog många användare och annonsen kommer heller inte ha nog med budget för rulla längre än drygt en vecka. Det kostar mer att annonsera på LinkedIn än på exempelvis Facebook – men det lönar sig oftast. Att jämföra LinkedIn med Facebook är lite som att jämföra en lyxrestaurang med McDonald’s: du får det du betalar för. Dina annonser konkurrerar dessutom med andra annonsörer som har valt en liknande marknad som dig under samma tidsperiod. Väljer du att buda på dina annonser mot antingen CPC eller CPM så lägg alltid ditt bud ca 10% högre än det högsta rekommenderade budet – eftersom du då har större chans att vinna budgivningen och visas fler gånger än dina konkurrenter. Springer kostnaderna iväg kan du gå in och justera ditt bud när som helst under tiden din annons är live. 

3. Du är för fast i dina ramar

Ska du annonsera för första gången handlar mycket om att testa sig fram! Prova olika målgrupper, A/B-testa dina annonser med olika utformningar, våga använda rörlig bild och se hur det går helt enkelt. Låt det ta sin tid – du får inte en rättvis bild av hur dina annonser presterar efter bara 24 timmar. Efter ca två veckor bör du se resultat av din annonsering, och först därefter kan du optimera den annons som gått bäst eller prova nya vägar för att nå det önskade resultatet. Nu är du redo att tuta och köra när det kommer till annonsering på LinkedIn!

Ha roligt och kom ihåg att testa dig fram – du vet inte vad som funkar (eller inte funkar) förrän du provar.