Lite mörkare, lite bättre

Vem är det som säger att alla webbsidor ska vara ljusa och fräscha? Trist tyckte vi och valde att gå emot strömmen när vi designade Wise IT:s site. En site som blev allt annat än ljus, men som fångade den känsla vi ville skapa – känslan av tech och IT.

Wise IT är en rekryteringsbyrå som sätter människan i centrum för teknikutvecklingen genom att matcha rätt kandidater med rätt företag.

Med en vassare grafisk identitet

En modernare look på webbsidan, en ny känsla kring hur jobbannonser inom IT visas och en bra grund för sömlös inbound marketing. Det var Wise IT:s målsättning när vi började samarbeta med dem. Sagt och gjort – arbetet med webbsidan sattes igång och en ny, vassare grafisk identitet skapades. En design med betydligt mörkare färger som vi ansåg andades mer tech och IT.

En ny typ av jobbannons

I arbetet med Wise IT var ett av våra fokusområden att förnya utseendet på jobbannonser. Länge har formatet sett rätt likadant ut på alla lediga jobb som annonseras, oavsett bransch. En rubrik som jobbannonserna listas med, en titel och företagets logotyp.

Vi ville bryta detta format. Både hur annonserna listas men också för att förstärka upplevelsen ännu mer genom att göra en jobbannons som innehåller mer bilder och grafik. Detta kan låta självklart för dig som läser, att alla jobbannonser idag ska innehålla bilder, grafik, video och ikoner. Men så var och är faktiskt inte fallet. Verkligheten är att många av dessa annonser precis börjat få ett lite roligare format, och här var vi bland de första att bryta det gamla och klassiska formatet. Alla jobb på Wise IT:s webbsida hämtas från systemet Uptrail, där vi gjorde ett pilotprojekt som innebär att Wise IT blev den första externa webbplats som visar jobb hämtade ur Uptrail. Och som du ser nedan kan annonsen innehålla en hero-bild, ikoner och mycket mer. För det är ju sådant som fångar vår uppmärksamhet – eller hur?