Resultat utöver det vanliga

Under Textilias resa med Invise har de bland annat hunnit implementera Inbound Marketing, genomgå en fullständig renovering av webbsidan och hyra in vår MA-specialist Clara på deltid. I det här caset delar Anna Hallberg, marknads- och kommunikationschef på Textilias, med sig av sina upplevelser och tankar kring samarbetet. Allt började med att hon själv fångades upp i ett workflow med Invise egen Inbound Marketing!

“Ett företag som lever som de lär”

Textilia är ett textil- och logistikföretag som levererar (och tvättar) textilier till i princip alla landets sjukhus och landsting. De är störst i norden på textilservice inom hälso- och sjukvård och har åtta anläggningar runtom i Sverige.

När Anna började på Textilia fick hon som första uppdrag att utveckla varumärket. Då jobbade verksamheten fortfarande mycket traditionellt med försäljning, marknadsföring och kommunikation. Det var Anna som kom med idén att de skulle börja med Inbound Marketing – och kort därpå dök Invise upp i blickfånget.

 

Efter lite googlande fångades jag upp av Invise egen Inbound Marketing och fick ta del av hur det ser ut från kundens sida. Att välja Invise som samarbetspartner blev därefter en naturlig utveckling. Här har vi ett företag som lever som de lär!

På jakten efter kunskap tyckte Anna att hon hittade den absolut bästa informationen om Inbound Marketing hos Invise – hon tog till och med skärmdumpar från de workflows hon själv hamnade i, för att använda dem som inspiration till det egna arbetet med Textilias marknadsföring.

Hyrde in Clara som Marketing Automation Specialist

– Målet med att anlita Invise var till en början att ni skulle bidra med den kompetens som vi på Textilia saknade, berättar Anna. Det var främst kompetensen inom Marketing Automation, som Textilia saknade efter att deras egen MA-specialist gått på föräldraledighet.

För att täcka upp behovet fick vi hyra in Clara, berättar Anna. Claras roll har varit att styra upp utskick, hålla koll på listor, kontakter, statistik, rapporter och kanske framförallt – komma med förbättringsförslag. Ansvaret för HubSpot har de också haft möjlighet att lägga över helt och hållet på Clara, vilket har underlättat enormt. Clara har jobbat på halvtid, vilket har omfattat avstämningsmöte en gång i veckan på telefon. Hon har även varit ute hos Textilia i Örebro för att delta vid uppstartsmöten och internutbildningar i HubSpot, vilket Anna menar varit väldigt uppskattat bland medarbetarna.

– Det löste dilemmat kring om vi skulle anställa en ny MA-specialist under föräldraledigheten eller kanske anlita en konsult – nu fick vi ett mellanting som passade oss perfekt.

Mycket bra kompetens att plocka av

– Under samarbetets gång visade det sig också att Invise var duktiga på webbutveckling, så vi hakade på det också, säger Anna. Hon har varit delaktig i många webbprojekt genom åren – och var positivt överraskad. Det blev bara rätt direkt, vilket kan vara ovanligt när man jobbar med webb, berättar hon.

Som Anna beskriver det, är webbområdet en djungel av kunskap, som hela tiden uppdateras med nya regler och funktioner. Textilia har idag ett löpande supportavtal med Invise, för att de alltid ska kunna få hjälp när behov finns. Det är även Invise som står för hosting av webbsidan, vilket innebär att vi ansvarar för säkerhet och uppdateringar.

– Vi har nog sammanlagt nyttjat alla tjänster som Invise kan erbjuda, i början fick vi till exempel även hjälp med vår strategi för sociala medier. Det finns mycket bra kompetens att plocka av här.