Att digitaliseras på ett säkert sätt

Vi tror att man ständigt behöver utmanas för att skapa bra resultat. Utmanas för att hitta nya lösningar, se förbättringsmöjligheter och våga tänja på gränserna. Att jobba med Nexus har varit precis så – utmanande, utvecklande och samtidigt riktigt roligt. Precis som det ska vara!

Nexus är ett innovativt och snabbväxande produktbolag som utvecklar identitets- och säkerhetslösningar. Deras mission är att bidra till ett säkrare samhälle genom att hjälpa organisationer att digitalisera sina verksamheter på ett säkert sätt.

Carolen Ytander, CMO, om samarbetet

”När jag kom till Nexus var det med målet att bygga en modern marknadsavdelning som kraftigt bidrar till försäljning av bolagets produkter. Jag ville skapa ett leads-genererande ekosystem, där webb, market automation och CRM samspelar – något som få företag lyckas med pga gammal infrastruktur där man inte lyckats koppla ihop de olika delarna.

För att lyckas med målet behövde jag hitta rätt samarbetspartners. Invise var ett av få bolag i Sverige som har amerikanska HubSpot’s inbound marketing som specialitet. Deras VD, Camilla Agardh, visade tydligt att bolaget låg i framkant och HubSpot hade Invise på ”topp tre-listan” över samarbetspartners i Europa. Min devis är att de bästa företagen jobbar med de bästa leverantörerna 😉

Invise imponerade på mig redan från början. Bolaget har visionära och kloka ägare som verkligen brinner för inbound marketing och som förstår hur extremt viktig kopplingen mellan marknad och försäljning är. Jag upplevde också att medarbetarna var både hungriga och lösningsorienterade. Ett år senare är vårt ekosystem en naturlig del av Nexus verksamhet, marknad och sälj går hand i hand för att bibehålla och generera nya kunder. En rolig del i samarbetet är att vi utmanar varandra till nya resultat. Nexus marketing team har lärt sig en hel del under implementationen så i vissa kunskapsfall slår vi faktiskt Invise på fingrarna… 😉 Idag är vårt samarbete en viktig del i vår digitala utveckling och tillväxt!”

Att förändra ett tankesätt hos hundratals medarbetare

Allt började i mars 2016. Som ett led i Nexus tillväxtplaner började vi tillsammans implementera det som skulle bli nyckeln till framgång – inbound marketing. En rejäl utmaning med andra ord, att förändra tanke- och arbetssätt hos ett internationellt bolag med hundratals anställda!

Implementering av Inbound Marketing

Vi började med att implementera inbound marketing som marknadsföring- och försäljningsmetod. HubSpot integrerades som nytt CRM-system, vi tog fram buyer personas, satte upp workflows och lead scoring samt tog fram en sociala mediestrategi. Vi såg även till att utbilda och guida Nexus i det nya tankesättet. Nexus gick all in på den nya metoden, och tack vare deras intresse och drivkraft inledde vi ett roligt och nära samarbete.

En webbsida som konverterar

Vi fick även uppdraget att utveckla deras webbsida www.nexusgroup.com, som med sitt inbound-tänk kommit att bli en viktig källa till att konvertera leads. I skrivande stund har trafiken de senaste 90 dagarna ökat med 24,97% jämfört med föregående år. Samtidigt som vi ser denna goda ökning i trafik så bibehålls samma procent som konvertering till leads. Varje leads är viktigt på ett bolag som har så pass komplexa och omfattande lösningar. En stor andel kunder blir både långsiktiga och genererar hög omsättning. Detta bidrar till att se stor effekt och ROI.

Att förenkla det komplexa

Hemligheten bakom Nexus höga konverteringsgrad ligger i utformningen av landningssidorna. Här har vi lagt stort fokus på att förenkla och skala ner, från att ha haft mycket spretig information till att bli mer tydliga och konverteringsvänliga. Textstrukturen har spelat en stor roll här och för att förenkla ett komplext budskap krävdes ett tydligare upplägg av rubrik, ingress, text och listor. Vi har också flyttat och ändrat själva formuläret för att göra det så enkelt som möjligt för besökaren att ladda ner guiden i fråga.

Och arbetet med landningssidorna har gett resultat. Efter att denna optimering gjordes kunde vi se att konverteringen på vissa landningssidor ökade från 12% till 36%.

Under arbetet har vi också fokuserat mycket på att hitta rätt tonalitet. En tonalitet som är lätt att förstå och som snarare fokuserar på att förmedla värdet i stället för att beskriva den komplexa produkten. Och idag har Nexus inte bara fler besök till sin webbsida – besökarna stannar också längre på sajten!