Ännu mer bröst!

I september 2016 kom vi i kontakt med plastikkirurgen mr Colin Riordan. Colin behövde hjälp med både webb och marknadsföring för sin klinik i Dublin, och ytterligare ett samarbete fokuserat på bröst sattes igång. Inget oss emot!

The Aesthetic Institute är en plastikkirurgisk mottagning i Dublin och partner med svenskägda Akademikliniken.

När förtroende går före försäljning

Att jobba med marknadsföring för en plastikkirurgi är lite speciellt. Det handlar liksom inte om att pracka på en massa vassa säljargument för att öka försäljningen. Det är ett känsligt område som kräver en helt annan approach – helt enkelt en approach á la inbound marketing. Att skapa ett förtroende och en trygghet för The Aesthetic Institutes kunder har därför varit det vi primärt lagt fokus på i det här samarbetet. Att hjälpa dessa personer genom att bidra med rätt budskap, i rätt stund, i rätt kanal. Allt för att de ska känna sig tryggare i sitt beslut till operation. Men självklart har vi också hela tiden haft målsättningen att öka trafiken till siten samt få fler onlinebokningar.

Utökat förtroende – rhinoplasty!

En webbsida byggdes och efter det inleddes ett inbound marketing-arbete med allt vad det innebär: guider, blogginlägg och landningssidor producerades, vi satte upp workflows och har därefter lagt mycket tid på att kvalificera och värma de kontakter som kommer in, just för att hela tiden bygga förtroende och hjälpa dem vidare i nästa steg. Och det har gett resultat – efter att ha ökat onlinebokningarna med hela 115 % på ett år, fick vi snart utökat ansvar till att dessutom jobba med ett annat verksamhetsområde – rhinoplasty (eller näskirurgi för er som inte är lika insatta i ämnet som vi nu blivit) 😉

För en modernare och mer mobil upplevelse

En stor och viktig del i vårt arbete med The Aesthetic Institute har varit att anpassa webbsidan utifrån en mobil, då vi märkte att en stor del av trafiken kom därifrån. Vi har på så sätt hela tiden optimerat siten för att kunna ge en ännu bättre kundupplevelse. Med tydligare meny- och kontaktsystem och smartare internlänkningar.

Vi fokuserade också mycket på att kartlägga besöken på siten. Vilka sidor besöks mest, hur länge stannar besökaren på sidan och vad är besökarens nästa steg? Genom att analysera detta fick vi bra insikter i besökarens köpresa och vad personen vill få ut av besöket på siten. Därefter kunde vi omstrukturera innehåll och navigering och plocka bort segment som inte fyllde någon större funktion för att ersätta det med innehåll som inte bara intresserar, utan också konverterar. I det här fallet lyfte vi fram bloggen och det vi under hela projektet fokuserat på – den personliga och förtroendeingivande kommunikationen.

Med rätt bildspråk

För att förstärka känslan av förtroende och personlighet har bildspråket varit en väsentlig del i arbetet med The Aesthetic Institute. Både på webbsidan, i blogginläggen och på sociala medier har bilderna spelat en stor roll i hur varumärket förmedlas. Vi har valt att kommunicera med ett positivt, lätt och vackert bildspråk – bilder som nödvändigtvis inte framställer bröst- eller näsoperationer, utan som istället förmedlar en känsla kring varumärket.

Ökad konvertering med lead flows

För att ytterligare öka konverteringen på webbsidan har vi dessutom implementerat lead flows – ett verktyg som möjliggör en enklare typ av konvertering. I stället för att behöva gå via en landningssida kan besökaren enkelt och smidigt fylla i sina uppgifter i ett popup-formulär, som diskret dyker upp på siten precis i rätt tillfälle. Efter att vi börjat implementeringen av dessa lead flows har vi sett stor effekt – antalet leads ökade med hela 27 % under två månader, tack vare dessa popup-formulär.

Att förstå och sätta sig in i en kund som för det första är i en för oss, okänd marknad och som dessutom är inom ett känsligt område med kulturella skillnader, har varit en utmaning. Men vi gillar ju utmaningar, och vi kan stolt säga att vi är riktigt imponerade över vad vi tillsammans med The Aesthetic Institute har lyckats med!