Marknad, Sälj, Business

7 tips för att skriva bra copy för webben!


Därför måste vi börja skriva mer användarvänlig copy. Det vill säga, hjälpa läsaren att hitta det den söker. I det här blogginlägget har vi listat 7 smarta tips om hur du skriver copy för webben. 

1. Använd en bra, beskrivande titel

Om titeln redan från början speglar innehållet i din artikel kommer både den som läser texten och sökmotorerna förstå vad den handlar om. Då har du skapat en bra grund redan från början. Läsaren ska bara behöva läsa rubriken för att förstå vad texten handlar om, och redan där ta ett beslut om den vill fortsätta.

2. Skapa en tydlig struktur i texten

Genom att vara konsekvent i hur du skriver och strukturerar texten underlättar du för den som läser, det oavsett om de läser via dator, mobil eller surfplatta. Ett personligt sätt att skriva och ett tydligt innehåll kan i många fall vara avgörande för hur din text uppfattas.

3. Skriv lite kortare copy på webben

Som vi var inne på tidigare, vi tenderar att inte läsa färdigt långa texter eller artiklar online. Skriv kort och koncist! Då kommer fler läsa artikeln i sin helhet och alla blir nöjda.

Vill du lära dig mer om att skapa värdefull content? Ladda ner den stora contentguiden nu!

4. Tänk på sökord och fraser

När man skriver online är det klokt att underlätta för sökmotorerna att hitta just dina sökord och fraser. Benämn saker med sitt fulla namn, det gör stor skillnad. Det i sig är viktigare än att hela tiden försöka peta in sökord i varje mening. Överdriver du det kommer läsupplevelsen garanterat inte bli bra och det fyller inget som helst syfte. 

En bra regel att följa är att den som läser texten inte ska märka att det finns nyckelord i den.

Lästips: 5 enkla seo-tips för ditt content

5. Är det en lång artikel?

Ibland blir en artikel lång och det kan vara många saker man verkligen vill poängtera. Ett bra sätt att presentera det är att skriva en sammanfattning och sen erbjuda besökaren att läsa artikeln i sin helhet. Använd punktlistor, faktarutor, statistik, CTA och andra saker som gör det lättare att läsa texten.

6. Länka i texten!

Har du skrivit andra artiklar eller texter som kan vara intressanta för den som läser det du skriver? Länka till dem i texten, det gör det enkelt för den som läser att hitta till andra artiklar inom exempelvis copy för webben. På köpet gör man sökmotorerna en tjänst och dessutom kommer fler hitta din text. Läs mer om att optimera för användaren och SEO här.

7. Mjuka upp

Ibland kan bilder, illustrationer och videos göra underverk för den som läser. Men som vanligt, lagom är bäst. Använd inte för omfattande bilder som gör att texten tar evigheter att läsas in! Glöm inte en beskrivande ALT text på bilden.

Optimera ditt content  SEO-guide för skribenter Ladda ner nu!

Sammanfattning

  • Rubriken ska berätta vad texten handlar om
  • Struktur och personlig stil är viktigt för hur texten uppfattas
  • Skriv hellre kortare än långa texter, läsaren orkar inte läsa
  • Glöm inte sökord och fraser, viktigt för SEO
  • Lägg in sammanfattning, punktlistor och CTA i långa artiklar
  • Länka! Viktigt för SEO.
  • Lägg till bilder, illusioner eller videos för att mjuka upp innehållet

Jag hoppas du uppskattat våra 7 tips för att skriva bra copy för webben, nu är det bara att sätta igång och skriva, för det mest lärorika och effektfulla du kan göra är att bara skriva något. Det behöver inte vara helt perfekt, utan bara testa och reflektera över den och sen editera den. Rinse and repeat som man säger.

Lästips: Skapa content – 9 steg för att lyckas

Lycka till!

 

Idag stannar vi bara tre sekunder på en webbsida och bara en av tio läser en hel text på en hemsida. Vad betyder det? Vårt beteende har förändrats, men varför? Under lång tid har vi blivit bombarderade med olika budskap och erbjudande. Inte bara på bussen och inne i stan, utan framför allt i våra sociala kanaler. Det har skett under en så pass lång tid att vi har blivit riktigt bra på att dels sålla bland budskapet, men också att kunna blockera helt. Idag vill vi själva hitta lösningar på våra problem, inte att någon annan ska presentera lösningen, utan att vi ens vet att vi har ett behov av det.  

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer