Marknad, Business

Tajt marknadsbudget? Maximera resultaten med 5 tips!


Sitter ni inte på en budget i den här storleken? Ingen panik! I det här inlägget delar vi våra bästa tips för att optimera marknadsarbetet med små medel.

1. Annonsera i sociala medier

Att annonsera i sociala medier ger dig möjlighet att själv skräddarsy din målgrupp ner på detaljnivå. Både Facebook, LinkedIn och Twitter har inbyggda verktyg som låter dig skapa riktade annonser med stor potentiell räckvidd. Gemensamt för samtliga plattformar är att du bara betalar för det faktiska resultatet som marknadsföringen gett (t.ex. i form av klick eller visningar) och med andra ord får hög nytta sett till din investering.

Bra att veta: En Facebookannons för 100 kronor kan ge er exponering till upp emot 2000 potentiella kunder, som alla lever upp till de av dig förinställda kriterierna. Jämfört med en annons i en tidning blir annonseringen betydligt mer pricksäker – och kostnadseffektiv.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

2. Less content=more buzz

Den gamla klyschan håller även här. Det är inte mängden content ni producerar som är avgörande för er exponering, utan kvalitén på det content ni levererar. Lägg hellre mer krut på att sätta den där rubriken eller tweeten, än att alltid producera 5 blogginlägg per vecka.

Bra att veta: SEO-testa alltid era rubriker, metabeskrivningar och texter. För webbsidor byggda i WordPress rekommenderar vi pluginet Yoast SEO, som är helt gratis.

3. Kompetensutveckla er online

Berghs-examen och högskolepoäng i all ära, men det går faktiskt att kompetensutveckla sig helt gratis. På YouTube finns mängder med webinarer, kurser och tips från branschens främsta experter och på många marknadsföringsbyråers hemsidor kan du även ladda ner grymma guider.

Bra att veta: Ofta krävs det att du fyller i dina kontaktuppgifter för att ladda ner de bästa gratisguiderna. Detta blir också din “entrébiljett” för att få ta del av mer kvalificerat content från avsändaren framöver.

4. Teama upp med en samarbetspartner

Arbetar ni med event? Erbjud en utställningsplats till en filmföretag i utbyte mot hjälp med en reklamfilm. Driver ni ett rekryteringsföretag? Hjälp en mediebyrå med deras rekryteringar som gentjänst för att de hjälper er att sätta en ny marknadsplan. Med hjälp av en samarbetspartner kan ni få hjälp med saker utanför ert specialistområde, i utbyte mot er egen kompetens. Timmar byts mot timmar och totalkostnaden blir betydligt lägre.

Bra att veta:www.kompanjoner.se kan ni efterlysa såväl delägare som samarbetspartners. Även LinkedIn är en bra plattform för att knyta nya kontakter inom för er intressanta branscher.

5. Gratisverktyg är gott!

Det finns ett gäng riktigt bra verktyg online som hjälper er att maximera marknadsarbetet utan att spendera en enda krona. Här är några vi gillar lite extra:

Testat allt ovan, men inte nått hela vägen? Vi på Invise är specialiserade inom webbutveckling och Inbound marketing. I vår blogg och kunskapsbank hittar du fler matnyttiga tips och vi svarar gärna på frågor via hej@invise.se.

Lycka till!

En helsidesannons i en tidning kostar ofta mer än en normal årlig marknadsbudget, ett blogginlägg hos en välkänd influencer går loss på minst 25 000 kr och att producera en företagsfilm landar sällan på mindre än 300 000 kr/minut.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer