Marknad, Business

Hur du sätter smarta mål som folk faktiskt förstår


Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

 

Ofta handlar det om att förenkla och förtydliga. Målen bör vara både konkreta och lätta att förstå, för alla! Det är dags att lägga upp de flashiga, svävande formuleringarna på hyllan. Ingen imponeras av dem längre. Här går jag igenom 5 enkla riktlinjer som du bör ha i åtanke när du sätter ett SMART mål.

Se till att ditt smarta mål är:

  • Specifikt – Vad exakt är det målet gäller? Trafik till webbsidan? Besökare?
  • Mätbart – Du måste kunna mäta målet, så göm dig inte bakom skumma formuleringar som ”ökad varumärkeskännedom” eller ”mer social påverkan”. Bestäm istället att ni exempelvis ska ”öka antalet besökare med 50 % (från 1000 per månad till 1500 per månad)”.
  • Accepterat – Jobba mot ett mål som är utmanande, men möjligt att nå! Det skadar sällan att visionera tillsammans med dina medarbetare, men för att lyckas skapa mirakel på sikt krävs det att målen på vägen dit är rimliga. Sätt hellre mål som är möjliga att nå, och klappa er själva på axeln efter det, snarare än att gång på gång snubbla precis på mållinjen. Se till att målet ska grundas i historiska referenspunkter.
  • Relevant – Var ärlig mot dig själv och ditt team. Om du känner din organisation vet du vad ditt team går för. Var tydlig med vad målet gäller.
  • Tidsbundet – Sätt en deadline! Att jobba mot mål som ni kommer att uppnå ”någon dag” är sällan en lyckad strategi.

Så vad tar vi med oss av detta? Finns det något som kan liknas med det perfekta målet?

Ett summerande exempel:

”Vi ska öka antalet besökare med 50 % (från 1000 per månad till 1500 per månad) på vår kampanjsida till den 1a mars 2017”. Svårare än så är det inte!

Lycka till med din målsättning!

I de flesta organisationer är det målen som driver verksamheten framåt. För ledningen, som ofta har en klar helhetsbild, är det fokus på lönsamhet och ROI. De magiska siffrorna presenteras och förväntas få medarbetarna att känna ”JA! Nu kör vi!”. Men alla går inte igång på siffror. Jag går inte igång på siffror. Pengar är alltid kul, men vad innebär det för medarbetarna, kugghjulen – de som utgör kärnan i verksamhetens maskineri?

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer