Att sätta sig ner och skriva en text kan ibland kännas tufft, vare sig du ska producera ett blogginlägg, ett mejlutskick, en annons eller uppdatera en text till hemsidan. Du vet vilket ämne som ska behandlas men fingrarna ligger apatiska över tangentbordet och tankarna är svåra att koka ner till något vettigt.

Använd dig av skrivtipset ”veta, tycka, göra”!

Ett enkelt tankeverktyg kan verkligen kicka igång skrivprocessen! Att skriva för webben bör ibland skilja sig från det journalistiska sättet att skriva artiklar. Istället för att tänka ”vad, var, när, vem, hur och varför” kan du ta till skrivtipset ”veta, tycka, göra”. Det sistnämnda gör att du kan skapa en text för läsaren som:

  • gör att de enkelt förstår och kan ta in ditt budskap
  • ger dem en känsla för dig som avsändare
  • bjuder på ett tydligt nästa steg att ta (en action)

Vill du läsa mer? Kolla in inläggen Content is king! och Kommunikation som provocerar, är det rätt eller fel?

Veta – Vad är huvudbudskapet du vill förmedla?
Praktiskt exempel: Jag vill förmedla till våra läsare (dig!) att det finns ett bra verktyg som hjälper dig skriva texter som är mer än ren information.

Tycka – Hur ska läsaren uppfatta er som sändare/kanal?
Praktiskt exempel: Jag vill att du som läsare ska känna att Invise har många strängar på sin lyra. Vi kan mer än till exempel ”bara” ta fram läckra webbsidor, vi hjälper även våra kunder med budskap och content med grymt inbound marketing-tänk.

Göra – Vad är läsarens nästa steg? Vad ska mottagaren göra härnäst?
Praktiskt exempel: Jag vill att du ska ta reda på mer om hur du kan tänka runt skrivande och varför bra content är en viktig del inom inbound marketing – genom att ladda ner följande guide:

Så: nästa gång du sitter med en blank sida framför dig, testa att skriva ner vad besökaren ska veta, tycka och göra efter att ha läst din text. Det gör det mycket lättare för tankarna att samlas och fingrarna att börja smattra igång!