Marknad

SEO – Rätt är inte alltid bäst


Pendeln har dock svängt över till den andra sidan, i och med att Googles algoritmer nu är utformade för att erbjuda det mest relevanta svaret på användarens frågor. Notera: det mest relevanta, inte det rätta. Say whaaaat?

Varför är inte det rätta svaret alltid det mest relevanta?

Först, för att förtydliga: Med rätt svar menar jag här en webbsida med innehåll som rent faktamässigt är närmast svaret på en användares fråga. Att den inte ligger i topp på sökningen kan bero på olika saker, bland annat:

  • Att sidan inte innehåller söktermerna som användaren skriver in i Google.
  • Att innehållet inte presenteras på ett användarvänligt sätt på sidan, vilket har gjort att besökare vänt i dörren. Det kan vara att användaren behöver scrolla för långt för att nå den väsentliga informationen, att den är skriven i en liten, svårtydlig font eller dylikt. Mätvärdet för om en kund stannar på en sida eller inte kallas bouncerate. Exakt HUR mycket detta påverkar positionen på Google tvistar de lärde om.
  • Att innehållet inte överensstämmer med användarens intention. Sökningen ”köpa smink online” skulle kunna ha en träff i form av en blogg som beskriver själva processen att köpa smink online, detaljerat i text, utan bilder. En annan träff skulle kunna vara en webbshop med bilder och produktbeskrivningar för sminket de saluför. Förmodligen är den senare träffen närmast sökarens intention, dvs att köpa smink online.
  • Att ingen vill dela med sig av sidan på sociala medier eller länka till innehållet via sina digitala plattformar. Vill ingen gå i god för din sida tolkar Google det som att den saknar auktoritet och är oväsentlig.

Hur ser man då till att göra sin sida relevant i Googles ögon?
Genom att göra sidan relevant för besökaren.

Den bakomliggande orsaken?
Om Googles användare inte fick tillfredsställande svar, skulle användarna fly till en annan sökmotor och BOOOM, inga mer annonsintäkter för Google.

Sätt (be)sökaren i fokus

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Det är vanligt att företag utformar innehållet på sina webbsidor efter sitt utbud och vad det upplever är sin expertis. Det är såklart naturligt. Men, det är inte alla företag som ställer sig frågorna: ”Vad skriver våra presumtiva kunder in i Google när de letar efter vår produkt/tjänst?” och ”Vad förväntar de sig att hitta, när de väl kommer in på sidan?”.

För att svara på den första frågan finns det mängder av verktyg som kartlägger vilka sökord som är populära, vilken frekvens de söks på och hur stor konkurrensen är om dem. Ahrefs är min personliga favorit.

För att lista ut kundens förväntningar kan du exempelvis vända dig till din existerande kundstock och fråga dem vad de hade velat se och uppleva. Du kan också ta fram olika Buyer Personas och kartlägga vilket innehåll som bäst skulle svara mot deras förväntningar.

Skapar du innehåll som är anpassat efter kundernas sökmönster och önskemål är du en god bit på vägen mot en fungerande SEO-strategi för 2018. Men länkarna då?

Black Hat och White Hat SEO

Googles algoritmer finslipas hela tiden för att leta upp och straffa sidor som använder sig utav Black Hat SEO, dvs köpta eller hyrda länkar. Att köpa länkar har varit och är fortfarande en av de vanligaste strategierna för företag som sysslar med sökoptimering. I längden är det dock ingen hållbar taktik då köpta/hyrda länkar tenderar att tappa i kraft med tiden och du hela tiden måste köpa/hyra nya länkar. Och OM Google upptäcker dig kan du bli straffad, i värsta fall genom att skickas långt bak i sökresultaten.

Google vill premiera sidor som får in länkar naturligt, tack vare att sidans innehåll är så pass bra att andra vill prata om det. Bäst är att få in länkar från webbsidor med hög auktoritet i Googles ögon, exempelvis nyhetssajter, kommuners hemsidor, branschorganisationer osv. Hur man lägger upp en strategi för att få kvalitativa inlänkar kommer vi gå igenom i en guide framöver.

Om du är intresserad av att veta mer om hur vi på Invise kan hjälpa ditt företag att skapa SEO-vänligt innehåll på er hemsida, är ni varmt välkomna att kontakta oss!

Användaren först! Alltid. Hamra in det mantrat, så fortsätter vi. I sökmotoroptimeringens (SEO) gryning handlade allt om att mata sajter fulla med de sökord man ville synas på och skaffa så många länkar man kunde. Googles algoritmer var lätta att lura, för att skaffa sig en bra placering i sökresultaten. Kvantitet över kvalitet.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer