När du som säljchef hör ordet inbound marketing tänker du förmodligen att det är något som marknadsavdelningen ska hålla på med. Men låt dig inte luras av att ordet “marketing”. Det är faktiskt du och säljavdelningen som är de stora vinnarna i en lyckad inboundsatsning!

Som säljchef har du ett grundläggande ansvar att bidra till att er inboundsatsning blir så bra som möjligt. Marknad och sälj måste som de flesta har insett jobba tillsammans  och gärna använda sig av samma system för att lyckas.

Här kommer några punkter som beskriver din roll inom inbound marketing, och hur det faktiskt gynnar dig och hela företaget i slutändan.

Inbound marketing som görs på rätt sätt ger säljavdelningen grymma leads

I en drömvärld är processen från ny besökare på hemsidan till att bli betalande kund helt sömlös: 

  1. Personen går från att hitta värdefullt material på er sajt
  2. Till att bli ett lead då hen lämnar ifrån sig kontaktuppgifter för att till exempel ladda ner en guide
  3. Marknad värmer upp leadet med riktigt bra skräddarsytt content
  4. Leadet lämnas över till sälj som sedan gör det de är bäst på!

För att skapa en sådan drömvärld utan fallgropar krävs det att både marknad och sälj använder ett system som HubSpot. Det visar nämligen precis allt som sker från första besöket på hemsidan till betalande kund. Därför finns det inget utrymme för missförstånd.

Så fungerar konvertering – och så blev du ett lead!

Du som säljchef ansvarar för att ge rätt information till marknad

När marknad jobbar hårt och lägger resurser på att få besökare att konvertera behöver de fokusera på att få in leads som faktiskt kommer att köpa av er. Annars slänger företaget pengar i sjön! Istället för att bli frustrerad över att ta över potentiellt “dåliga” leads som ni inte kan sälja till, måste du ta ditt ansvar – för hela företagets skull.

Du måste helt enkelt se till att er marknadsavdelning har rätt information om era potentiella kunder för att kunna ge er på sälj rätt typ av leads. Med information menar vi allt som marknad behöver för att kunna skapa så bra material som möjligt. Allt för att hjälpa era potentiella kunder att komma längre i köpprocessen. Börja med att svara på dessa tre frågor och se hur mycket lättare det blir!

  • Vad frågar de allra hetaste leadsen er säljare innan de köper?
  • Vad är absolut viktigast för att era kunder ska känna sig trygga inför ett köp?
  • Vad pratar ni på sälj om på veckomöten som handlar om hur ni ska bli bättre och utvecklas?

Byta CRM? No way!

Det finns oändligt många fördelar med att både marknad och sälj använder HubSpot för att ni ska kunna jobba tillsammans och skapa full transparens. Om du däremot redan älskar precis allt med ert nuvarande CRM (och inte alls vill byta) så kan HubSpot Marketing Hub även integreras med otroligt många system. 

Sammanfattningsvis: Du som säljchef måste helt enkelt förstå hur viktig inbound marketing-satsningen är – både för dig, ditt team och hela företagets framgång!