Att du som säljare känner att du lägger ner för mycket tid på admin när du egentligen bara vill vara ute på möten är inget ovanligt. Genom att jobba med HubSpot CRM kommer din admin inte bara bli smidigare – det hjälper dig också med bra information inför säljmötet. Här presenterar vi en hel del coola saker du som säljare faktiskt kan se och göra i HubSpot CRM – och som kan effektivisera ditt jobb rejält.

1. Du ser vad dina leads gör – i realtid

En av de absolut bästa funktionerna med HubSpot för dig som säljare är att du faktiskt kan se hur ditt lead beter sig på er hemsida och vad de intresserar sig för. Snacka om värdefull information! Du kan bland annat se:

  • När ditt lead öppnar ditt mail och hur många gånger
  • Se (och få ett mail) så fort ett lead besöker er hemsida
  • Se vilka exakta sidor och blogginlägg de läser
  • Se i kontakt-kortet vad för typ av material de läst, vilka mail de öppnat etcetera 

Med hjälp av HubSpot lär du dig alltså vissa beteenden hos dina leads som är extremt värdefulla i en säljprocess. Tänk dig att till exempel kunna komma in på morgonen och dra ut en lista på alla dina leads som varit inne på er hemsida vid något tillfälle de senaste tre veckorna! Grymt bra för att kunna prioritera de kontakter som är hetast helt enkelt.

Vad är det för speciellt med en inbound marketing-säljare?

2. Skapa dina egna automatiserade mailutskick med sequences

Trött på att lägga flera timmar om dagen på att hamra på tangenterna? Med sequences i HubSpot kan du skriva en rad olika förutbestämda mail som ska gå ut till utvalda leads med till exempel tre-fyra dagars mellanrum. Oftast rör dessa mail mötesbokning. Du bestämmer själv vad det ska stå i mailen och du kan använda flera funktioner som personaliserar texten (till exempel “Hej *kontaktens förnamn*”) där HubSpot per automatik lägger in det det namn  som ligger inne i systemet. 

Du väljer ut de kontakter du vill lägga in i denna sequence – och så fort de svarar på ett av mailen så bryts det automatiserade flödet och ni inleder en personlig konversation. HubSpot jobbar alltså för dig och skickar mail till dina kontakter utan att du behöver göra något alls! 

HubSpot som säljsystem – pros and cons

3. Du kommer aldrig glömma bort dina tasks

Låt oss vara ärliga. Tasks skapas av säljare som viktiga påminnelser, men glöms sedan ofta bort. HubSpot känner givetvis till detta problem och skapade därför en task-kö, som du sätter igång genom att trycka på Play. Denna funktion kan du ha som rutin att sätta igång varje morgon.

I denna kö visas varje task upp i rätt kontaktkort så att du ser dina uppgifter, enkelt kan utföra dem direkt i kontaktkortet och sedan bocka av tasken som utförd. När du gjort det visas nästa task upp i din vy. Väldigt smart, tidseffektivt och värdefullt för dig som säljare, som aldrig kommer glömma en task igen!

4. HubSpot tillåter dig att ha roligt i din säljprocess!

HubSpot tillåter dig även möjligheten att kunna lägga in rörligt material i dina mail. Du kan filma dig själv när du presenterar dig och ber om möte eller skicka med en inspelad skärmdelning där du till exempel beskriver er produkt eller ger en kort demo! Hur kul? Det är också något som visat sig vara otroligt effektivt när det kommer till svarsfrekvensen. 

Summa summarum: HubSpot är uppbyggt för att du som säljare ska kunna spara tid, fokusera på rätt leads och ha kul när du jobbar i systemet. Det är dessutom extremt användarvänligt. Så, lycka till med säljandet!