Har du någonsin funderat på om, och framför allt hur marketing automation kan appliceras på sälj? Kanske står du i valet och kvalet om ni ska börja jobba med inbound, eller fortsätta köra på med er gamla metod. Ofta krävs det att man stöter på något form av problem för att ens börja överväga en ny lösning. Istället för att vänta på detta kan du vara smart och jobba proaktivt i det här skedet.

Det är sedan gammalt att det är mindre kostsamt att få en befintlig kund att handla mer, än att få en ny kund att göra ett förstagångsköp. Jobbar du verkligen aktivt med dina befintliga kunder? Det kan nämligen med största säkerhet vara nyckeln som lyfter din försäljning till nästa nivå. Dags att väcka liv i gamla affärer med sales automation!

Vi tar ett exempel. Håkan driver en firma som säljer bildäck. Under våren sålde han en hel del sommardäck, och registrerade då sina kunder i sin kunddatabas. Nu börjar det närma sig vinter, så Håkan ser sin chans att göra ett erbjudande om vinterdäck till sina befintliga kunder.

Tidigare har han antingen bett sin säljare att ringa kunderna, eller skickat mail manuellt, vilket har varit mycket tidskrävande. Håkan tycker det är viktigt med en personlig touch eftersom det genomsyrar hela hans verksamhet. Därför bestämmer han sig för att implementera ett sales automation system. Detta gör det möjligt för Håkan att göra riktade utskick som baseras på vad kunden tidigare köpt.

Med sales automation kan Håkan på ett tidseffektivt sätt:

  • Hålla sina befintliga kunder varma över tid.
  • Skala upp merförsäljningen – kostnadseffektivt.
  • Vårda kontakterna och relationerna vilket leder dem närmare till att bli ambassadörer för hans varumärke.

Sales automation kan naturligtvis appliceras på alla typer av verksamheter, så glöm inte bort att de lojala kunderna ökar i värde över tid – och nöjda kunder ger nya kunder.

Lycka till!