Marknad, Sälj, Business

3 Nackdelar och 2 fördelar med Facebook Instant Articles


Som med det mesta framstår detta som guld och gröna skogar vid en första anblick. Men sällan är verkligheten lika fantastisk som en produktspecifikation. För att reda ut det hela så har vi här listat för- och nackdelar med facebook Instant Articles.

Fördelar med Facebook Instant Articles

1. Du behöver inte skapa en blogg på din sajt

Detta kan kännas som en gigantisk sten lyfts från dina axlar. Att inte behöva göra om din sajt för att göra plats för en blogg är otroligt lättande. Och har du för tillfället inte resurser nog att skapa en blogg, är Facebook Instant Articles ett rimligt alternativ.

2. Det är lättare för dina Facebook-fans att interagera med ert innehåll

Eftersom följare på Facebook inte behöver förflytta sig från Facebook till din hemsida är tröskeln lägre för att de ska engagera sig i era artiklar.

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Nackdelar med Facebook Instant Articles

1. Du driver inte trafik till er webbplats

Målsättningen med att nå ut i sociala medier har alltid varit två saker – att engagera kunder och potentiella kunder, och att driva trafik till din sajt för att där kunna konvertera besökare till leads/kunder. Att behålla potentiella kunder på Facebook motverkar därför det viktigaste målet, att driva konverteringar.

2. Du riskerar att tappa länkkraft

En mycket viktig aspekt med en blogg är att den kan generera länkar. Länkar är en av huvudkomponenterna inom SEO (sökmotoroptimering) och eftersom den absoluta majoriteten av trafiken kommer från sökmotorer, är SEO något du alltid vill ha i åtanke.

Att publicera artiklar på Facebook Instant Articles istället för er egen blogg innebär att eventuella länkar går till Facebook istället, de kommer inte hjälpa er SEO på något sätt. En nackdel som i sig gör Facebooks artikeltjänst till ett otänkbart alternativ.

3. Budskapet är det viktiga, inte avsändaren

En blogg handlar om att skriva så pass relevant innehåll att personer i er målgrupp får en positiv känsla av er och gladeligen delar med sig av vad ni har att säga. När allt innehåll finns på Facebook blir det bara artiklar i mängden. De som ser era inlägg där kommer inte få samma typ av exponering av ert varumärke som om de hade varit på er sajt. I den mängd artiklar som finns på Facebook blir innehållet det intressanta, och avsändaren kommer till stor del att förbli osynlig.

Läs mer: Vad är en Facebook-pixel?

Vad ska man då med tjänsten till?

Självklart har Facebook en tanke bakom allt, och det finns värdefulla användningsområden med tjänsten. Här är ett sätt du kan använda Facebook Instant Articles på:

Publicera utdrag

Publicera kortare utdrag från era mest populära inlägg och hänvisa tillbaka till er site. På så sätt kan du utnyttja spridningen som artiklarna kan få, utan att tappa trafiken till er site. Tänk på att använda en iögonfallande bild och ta med de delar ur inlägget som fungerar som en bra cliff hanger.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

Facebook släppte för några år sen tjänsten Instant Articles. En tjänst som tillåter publicering av hela artiklar, direkt via Facebook. Om du vill blogga innebär det till exempel att du inte behöver köpa en domän och hyra ett webbhotell du kan sköta allt på Facebook. Det låter briljant, eller? Nja. Det finns fler nackdelar med Facebook Instant Articles än det gör fördelar.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer