Att ha börjat jobba på Invise är som att ha kommit till en ganska yvig, glad och hårt arbetande familj. Och som i alla familjer finns här massa små egenheter, internskämt och minnen som alla delar med varandra, och som inte sällan gör en påmind om att man fortfarande är ny. Här är del 2 av min första tid som copywriter på Invise.

Även om jag från allra första stund kände mig mer välkomnad i Invise-världen än vad jag gjort på någon tidigare arbetsplats – är det lite som om jag fortfarande är på besök i den här familjen. Som när man är hembjuden till en kompis på middag och sitter runt bordet och lyssnar till hur familjen gnabbar och skrattar och retas och kastar ärtor på varandra. Hur allting är så samstämmigt. Så känns det att vara på Invise.

Kör bara kör!

Första arbetsdagen efter en vecka på Mallorca satte jag mig på bussen på väg till jobbet och öppnade mejlen där flera uppgifter redan hade trillat in. Jag skulle skriva 6 guider och 12 tillhörande blogginlägg. ”Det är bara att köra igång!” För en kort sekund knöt det sig i magen på mig. Hur skulle jag hinna göra allt det här redan till nästa vecka?

Sedan slog det mig att det BARA det här jag ska göra nu. Att ha kommit från en arbetsplats full av diskussioner som inte leder någonstans, och många ofta helt meningslösa möten där man själv inte fyllt någon funktion har satt sina spår – och präglat ens förväntan på tillvaron. Men på Invise finns ingenting sånt. Här är det istället precis som chefen säger: det finns ingen anledning att varken överdramatisera uppgifter eller fastna i “paralys av analys”. Kör, bara kööör.

En plan och flera mål

Och nog kör jag alltid. Som ny på Invise slungas man in i en onboardning – en inskolning till allt som komma skall, helt enkelt. Från att delta i kundmöten till att själv kunna hålla workshops och sätta strategier, från att ha koll på sin egen tidsplanering till att ta fram data, analysera och optimera. Upplägget det första halvåret innehåller en plan för att uppnå flera mål och lära sig hur Invise funkar in i minsta detalj.

En av mina allra första uppgifter innefattade också att skriva ihop mina egna mål inför det första året på Invise. De innefattar såväl att lära känna massvis med kunder och få dem att uppnå resultat som att ha lärt mig inbound marketing utan och innan så jag i sömnen kan förklara för min 93-åriga farmor vad jag jobbar med.

När jag gick igenom dem med Camilla – Invise VD och min chef – insåg jag plötsligt hur lite jag egentligen vet om hur man sätter upp mål, ens för sig själv. Och hur de bör vara formulerade.

Ett mål ska:

  1. vara mätbart 
  2. beskriva varför
  3. kunna brytas ner till delmål som går att ta action på redan NU – för att nå målet i slutändan

Så jag började med att logga in i det allsmäktiga systemet Hubspot för första gången, och boka in en intervju för en av de 6 guiderna jag skulle skriva. För att lära mig såväl Invise som kunderna, bit för bit.

Läs del 1 av min första tid på Invise som copywriter här.