För att få svar på den frågan, frågade jag Clara som jobbar som Marketing Automation Specialist hos oss. Hon svarade:

  • Tekniskt intresse

Om du ska arbeta som Marketing Automation Specialist, eller MA-specialist som vi förkortar det, kommer HubSpot bli din värld. HubSpot är nämligen det Marketing Automation-system som vi och många andra i branschen arbetar med. Därför är det viktigt att du har ett tekniskt intresse samtidigt som du kanske har jobbat i något annat system, program eller CRM tidigare.

  • Problemlösare

Eftersom HubSpot hela tiden utvecklar nya funktioner och gör nya uppdateringar kan du inte lära dig ALLT i systemet. Det innebär att en stor del av MA-rollen handlar om att själv leta information och hitta den bästa lösningen för just din uppgift.

  • Pedagogisk

Det räcker inte att du som Marketing Automation Specialist förstår vad du gör i HubSpot, även dina kunder måste hänga med i resonemangen för att inse hur HubSpot hjälper deras företag. Ditt jobb blir därför att på ett pedagogiskt sätt förklara tekniska detaljer i workshops och utbildningar med dina kunder.

  • Effektiv och serviceminded

Om en kund ringer och behöver ändra eller lösa något som har blivit fel i HubSpot, är det viktigt att du snabbt och effektivt kan ta på dig problemlösarhatten och ta dig an problemet – samtidigt som du är serviceinriktad och tillmötesgående när du gör det. Trots att det kan vara ett invecklat fel och kunden är frustrerad. 🙂

  • Positivt pushig

I MA-rollen är det bättre att vara lite för på än för av. Eftersom Inbound Marketing är en liten del av våra kunders dagliga arbete, är det viktigt att vi är på tårna och ser till att saker och ting händer. Våra kunder uppskattar att vi visar engagemang och driv!

  • Modig och beslutsam

I Hubspot finns det minst tio lösningar på samma problem. Det innebär att du måste testa dig fram, hitta en av dessa lösningar, ta ett beslut och tro på den. Det kräver ett visst mod att komma till kunden och stå bakom sitt val av lösning samtidigt som du vet att det kan finnas en bättre.

  • Empatisk

För att bli framgångsrik inom Marketing Automation och Inbound Marketing är det viktigt att du kan sätta dig in i våra kunders problem och utmaningar. Och framför allt, behöver du ha koll på deras Buyer Personas för att kunna skapa värdefulla lösningar och nå grymma resultat.

  • Glad och taggad

Som du säkert har förstått vid det här laget så kommer problemlösning höra till vardagen – som MA-specialist måste du tackla det med ett leende!

Passar du in på alla punkter? Wow, då kanske ditt framtida jobb är som Marketing Automation Specialist. 🙂

 

Kolla in Invise-handboken här!