Marknad, Sälj

Hur nätet och sociala medier påverkar försäljningen – direkt och indirekt!


Vi har i en rad inlägg tagit upp hur man ska använda dom olika medierna, vilken strategi som fungerar och vad man ska tänka på. Men sen då? Vi tänkte enkelt och kort visa alla fördelarna med Sociala Medier och hur dom faktiskt bidrar till en ökad försäljning både direkt och indirekt.

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Google <3 SEO

Minns du när du bytte sökmotor till Google? Frågan är inte bara svår att svara på utan varför du bytte. Dom flesta som får frågan minns inte utan räknar upp dom populäraste sökmotorerna som fanns då. Varför dom bytte är rätt intressant, för många vet det inte riktigt själva. Det vi vet är att Google gav bättre sökresultat men det finns en till förklaring och det var att Google, till skillnad från ex Yahoo! inte hade reklam och blinkande banners på sin startsida. Har du tänkt på att Google’s startsida ser i princip likadan ut som från början? Det är ett medvetet val och det har fungerat bra kan man lugnt säga.

Google erbjuder en hel del kanaler för att driva försäljning. Först har vi det här med att synas högt upp i träfflistan, SEO. Syns du högt upp kommer fler hitta till er site. Men med SEO kan man aldrig köra kampanjer eller specifika erbjudanden. Det är där Google AdWords kommer in i bilden där man betalar för att synas med sponsrade länkar. Kombinationen med bra SEO och AdWords brukar man beskriva som 1+1=3, alltså att effekten av dom båda ger ett större värde tillsammans.

Annonsering på sociala medier

Som bekant erbjuder Facebook annonsering men ett företag har mycket att tjäna på att ha en tydlig närvaro. Det stärker varumärket och skapar en viral spridning vilket gör att fler uppmärksammar ert företag. Här gäller det att ha riktade erbjudanden under en kort tid eftersom flödet uppdateras ofta (beroende på hur mycket aktivitet ni har såklart). Facebook är för många företag även en kundtjänst där kunder kan ställa frågor. Allt det här bygger på företagets anseende hos sina kunder och besökare. Och ja, det går att tjäna pengar på att vara aktiv på Facebook. Mer än vad dom flesta tror. Man måste inse att alla dom här medierna fungerar olika men kombinationen av dom tillsammans är enorm.

LinkedIn från början var tänkt som en nätverksbyggande tjänst och är så fortfarande, Men det blir tydligare vilken stor roll LinkedIn fått, inte bara för privatpersoner utan även hur företag hittar varandra och erbjuder eller köper tjänster. Även LinkedIn erbjuder annonsering och precis som med Facebook kostar det inte så mycket men genomslaget är stort. Som sagt, desto mer aktiv du är så föder det nya kontakter som i sin tur skapar fler ringar på vattnet för ditt företag. I slutändan kommer en hög aktivitet att påverka er försäljning.

Vikten av tweets

Hur kan man tjäna pengar på Twitter? Den frågan är inte helt ovanlig eller obefogad. För hur säljer man på 140 tecken? Svaret är att det går alldeles utmärkt! Twitter är till för att sprida information genom just korta meddelanden/inlägg. Integrerar man sitt Twitterflöde i andra Sociala Medier som ex Facebook kan man rikta erbjudanden och kampanjer.

Vi tänker inte på vart informationen kommer ifrån på samma sätt som tidigare för vi är så vana att få information. Men företag som arbetar smart med Twitter använder det för att dels rikta erbjudanden och informera sina följare om vad som händer just nu. Om en vara som var efterfrågad åter är i lager går det blixtsnabbt att Tweeta ”Nu finns ”produkten” åter i lager! Välkomna in i vår webshop!”. Svårare än så behöver det inte vara. Exempel  för folk som reser mycket är Twitter verkligen till stor hjälp. Försenade tåg eller flyg är ett problem och får man information tidigt kanske man har möjlighet att boka om eller ta en annan resväg.

En bild säger mer än.. Ja ni vet. Och det stämmer. Med Instagram kan man visa upp produkter, erbjudanden på ett enkelt sätt som ändå blir riktigt snyggt! Det här har många restauranger och caféer lärt sig använda till sin fördel. Det fina med Sociala Medier är den virala spridningen vi pratat om. Tar en gäst en bild och taggar den med ex retaurangens namn kommer alla som söker på det se bilden och sen är snöbollen i rullning och fler gäster blir ett faktum. I dagsläget erbjuder inte Instagram annonsering men det är bara en tidsfråga innan vi har den möjligheten.

Att bloggar bidrar till försäljning vet dom flesta redan. Inte bara privatpersoner utan företag kan tjäna en hel del via just bloggar. Ett företag som tar sig tid att blogga har stora möjligheter att skriva om det som kunderna vill läsa och läser. En privatperson kan välja att ha annonser på sin blogg och tjäna pengar den vägen. Ett företag däremot kan skriva om produkter, hur man använder dom och hur dom fungerar osv. Det här säljer både indirekt och direkt eftersom det bygger upp ett förtroende för både företaget och produkterna i sig.

Som ni ser så går det absolut  att skapa försäljning via nätet och Sociala Medier, det oavsett man säljer online eller offline. Det man bör tänka på är att man får chansen att verkligen interagera med sina kunder i dom olika kanalerna. Bemöter man och behandlar dom väl kommer det inte bara stärka varumärket i sig utan även vara positivt för försäljningen. Är en kund nöjd är chansen stor att dom i sin tur rekommenderar just ditt företag vidare.

 

Överallt pratas det om vikten av att vara aktiv på Sociala Medier, det vi märker är att många företag i ren panik skapar konton till höger & vänster och sedan sitter dom där och tänker ”vad gör jag nu och hur ska det här öka min försäljning?”

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer