Om du vill lära dig hur man mäter ROI på sin marknadsföring så har vi av en händelse (otippat va?) skrivit en guide på ämnet. Guiden hittar du här och i den ger vi dig kunskapen du behöver för att verkligen få kontroll på din marknadsföring, och se om den ger dig avkastning, eller bara kostar pengar.

I det här inlägget tänkte jag lite snabbt gå igenom de olika delarna som guiden berör. Vill du komma direkt till kärnan så är det bara att ladda ned guiden och sätta dig och läsa på.

Tre områden du kommer lära dig mer om i vår guide

1. Liten direkt avkastning eller långsiktigt stor avkastning?

Innan man börjar räkna på vad man spenderat på sina Adwords, Mailkampanjer eller Sociala Medier-annonsering så är det viktigt att man först kommer fram till en modell för hur man vill mäta värdet per sälj/order/kund. Vi på Invise rekommenderar att man jobbar med ett så kallat CLV, Customer Lifetime Value. Det är ett ett mått på hur länge er snittkund stannar och hur mycket den snittkunden köper för under sin tid hos er. Kort och gott, hur mycket pengar kommer en kund i snitt att generera totalt sett, inte bara vid det första köpet. Du kan läsa mer om CLV i guiden.

Ett vanligt alternativ till CLV är att mäta direkt ROI, alltså om man går plus på det initiala köpet eller ej. Detta är ett vanligt och kvalitativt sätt att mäta ROI på om man säljer t.ex. lök, sneakers eller tv-apparater. Men är man en konsult eller säljer en tjänst i största allmänhet så bör man vidga sina vyer och börja mäta sitt CLV istället.

2. Spårning

Oavsett vilken modell du väljer för att mäta värdet per köp/kund/sälj (jag röstar på CLV) så kommer du behöva gedigen spårning på plats för att kunna avgöra om din marknadsföring generar värde eller bara är en kostnad.

För att göra detta använder vi oss av:

  • Google Analytics
  • Hubspot
  • Ett gott samarbete mellan sälj och marknad

3. Kostnader

Det räcker dock inte med att veta vad man tjänar per kund/sälj/köp, utan för att kunna få reda på effekten som ens marknadsföring ger så måste man ta med sina kostnader i ekvationen.

Till guiden

Det var en kort sammanfattning av vad du kommer kunna läsa om i vår guide: ”Hur mäter man ROI på sin marknadsföring?”. Ladda gärna ned den, läs den, applicera det du lärt dig och hör av dig med eventuella frågor och funderingar.